Letní dny v červenci a v srpnu, kdy si bereme dovolené, nám dávají čas, poznávat naše okolí i cizí svět. Svět vyrazil objevit i Roman Lenner na své motorce, společně se svoji pětkou motorkářských dobrodruhů. Jejich cílem bylo projet jižní Afriku. Není to poprvé, mají za sebou už čtyři výpravy, které prověřily jejich schopnosti, odolnost a soudržnost. V květnu roku 2018 tak pokorně vyráží na svoji pátou výpravu.
Z Prahy do Kapského města přiletěla celá skupina v odpoledních hodinách. „Motorky jsme si půjčili u firmy Karoo-biking, tedy konkrétně BMW1200 a BMW800,“ upřesňuje Roman. Na otázku, které 3 nejdůležitější věci si bere s sebou na cestu, odpovídá: „GPS, lékárničku a fyzickou kondici.“
Byla naplánovaná etapová trasa s různými destinacemi ve střední části Jižní Afriky. Mapa ke shlédnutí >>> ZDE. Jezdci mají zkušenosti a právě proto velmi dobře vědí, že nesmí podcenit matku přírodu. Zvlášť v místech, kdy budou daleko od civilizace. Proto se před každou etapou se konal briefing. Všichni jezdci si museli vyladit trasu s GPS navigací. Zkontrolovat zdravotnické vybavení, satelitní telefon a hlavně doplnit vodu a benzin do zásoby.
„Na cestě jsme projížděli vesměs jen vesnicemi i ubytování bylo velice skromné, ke snídani bylo nejčastěji vydatné – English breakfast,“ dodává Roman detaily. V plánu bylo ujet 2450km za 5 dní. Ne vždy šlo vše podle plánu: „Já jsem píchnul 12-ti tisícovku, tu jsme ale opravili na místě. Pak přibyly dva drobné pády na nezpevněné cestě, jinak pohoda,“ říká s úsměvem Roman. Vzhledem k naplánované trase a času, bylo nutné jet každý den. Zastávky byly každé 2-3 hodiny podle plánu na každý den. K celkové pohodě a dobré náladě celé party přispěli i místní lidé, „ti jsou usměvaví, velmi přátelští a ochotní pomoci,“ shodují se jezdci.
Po pěti náročných dnech jsou motorkáři na konci své dlouhé cesty. Přijíždí na místo, odkud svoji pouť začali – do Kapského města. Vyčerpaní, zaprášení, ale šťastní, že se ve zdraví vrátili. „To byl asi ten nejsilnější moment z celé výpravy,“ shrnuje Roman dobrodružnou cestu s přáteli.
Infrastruktura v Africe
Jak tedy vypadá stav silnic v JAR?
„Hlavni silnice jsou v perfektním stavu. Ostatní štěrkové cesty mají různou kvalitu v závislosti na hustotě dopravy. Údržba v uspokojivém stavu.“
Jak by se do projektu výstavby silnic mohl zapojit Valbek RSA?
„Pracujeme na projektech mostů, což si myslím, že je do budoucna prostor pro nás a naše znalosti.“