Nový zákon o veřejných zakázkách přinesl především větší soulad s evropským právem. Cílem bylo zefektivnit čerpání dotací z Evropské unie v novém programovém období. Nebudou tak ohroženy miliardy korun, které jsou k dispozici na důležité stavby, jakými jsou například rychlostní silnice, dálnice a další. V současné době je doba realizace velkých infrastrukturních staveb v České republice kritická a táhne se roky.
Stav veřejných zakázek v České republice výrazně roste
Stav veřejných zakázek v České republice v roce 2018 vzrostl o téměř 82 miliard korun ve srovnání s rokem 2017 . Celkem šlo o 624 miliard korun. Jednalo se o nejvyšší objem financí od roku 2011, kdy byla vypracován první výroční zpráva o trhu veřejných zakázek. U veřejných zadavatelů se zvedl objem zakázek o více než 14 %, a u sektorových téměř o 20 %. V případě veřejných zadavatelů je nárůst důsledkem uvolnění fiskální politiky, ale i dobré makroekonomické situace České republiky. Příjmy veřejných rozpočtů dynamicky rostou.
Větší volnost pro zadavatele veřejných zakázek
Jednou ze zásadních změn nového zákona je určitá volnost pro zadavatele. Mohou více rozhodovat o postupech a procesech zadávání. Smyslem navrhovaného zákona je i kultivace zadávání zakázek. Toto je upraveno a zjednodušeno především s ohledem na starosty obcí. Je známo mnoho případů, kdy složitost zadávacích podmínek a nekonečné odvolávání neúspěšných kandidátů nakonec vedly k promeškání termínů a znemožnily čerpání prostředků z EU potřebných pro rozvoj infrastruktury. A nejedná se jen o velké dopravní stavby, placené přímo ze státního rozpočtu. Mnoho škod bylo tímto způsobeno i v regionech.
Dodržování zásad transparentnosti a přiměřenosti
Nový zákon myslí především na dodržování principu transparentnosti a přiměřenosti. Co to v praxi znamená? Pro zadavatele se jedná o schopnost za všech okolností odůvodnit veškeré postupy. V podstatě se jedná o zadávání lhůt a technických parametrů. Zadavatel nemusí posuzovat všechny nabídky, ale vybere pouze jednu vítěznou. Účastník poté podá vysvětlení, případně doloží doplňující dokumentaci. Jedná se tedy o porušení zásad? Zde panují u odborné veřejnosti pochybnosti.
Menší regulace procesů ze strany zákonodárce
Předběžná tržní konzultace poukazuje na menší regulaci procesů ze strany zákonodárce. Zadavatelem byla předběžná tržní komunikace využívána již před zavedením nového zákona. Umožňovala zadavateli vést dialog s odborníky potažmo dodavateli. Jedná se o informace ohledně záměrů a zadávacích podmínek, kdy nesmí být narušena hospodářská soutěž. Konzultaci je nutné věnovat se na úrovni obchodních podmínek, technické specifikace a dalších zadávacích podmínek. Vše musí být uvedeno v dokumentaci od zadavatele.
Flexibilita pořadí kroků je největší předností nového zákona
Předběžné oznámení není povinností. Záleží čistě na zadavateli, zda dojde k jeho zveřejnění. Dochází k odstranění čekací lhůty při povinném zveřejnění. V případě dobrovolného zveřejnění je nutné dávat pozor na zkrácení lhůty na podání nabídek. Flexibilita pořadí kroků je největší předností nového zákona. Velkou výhodou je možnost otevřít obálky, vyhodnotit a posuzovat pouze vítěznou nabídku. Tento fakt nabízí možnost požádat vítěze o doplňující údaje nebo jej vyloučit. V případě vyloučení vítěze je nutné následovat vícekriteriální hodnocení a učinit nové. Flexibilitu kroků nemusí zadavatel oznamovat v zadávací dokumentaci.
Provázání zadávací lhůty již není povinností
Provázání zadávací lhůty a jistoty se stává možností a ne povinností. V případě určení zadávací lhůty je nutné odeslat oznámení o výběru dodavatele v daném termínu. Pokud tak není učiněno nemá výběrové řízení vítěze a je ukončeno bez závěru. Chce-li zadavatel nárokovat složení jistoty, tak je nutné určit zadávací lhůtu. Kvalifikace svou definicí poukazuje na schopnost a způsobilost plnit veřejnou zakázku. Pokud je opomenuto zjednodušené podlimitní řízení, je nezbytné, aby zadavatel požadoval základní a částečnou profesní způsobilost. Další část kvalifikace je potom relevantní.
Nový zákon přesněji definuje základní způsobilost dodavatele
Základní způsobilost dle nového zákona definuje možnosti dodavatele v přesném znění. Přesná citace: “Způsobilým není dodavatel, který byl v zemi svého sídla v posledních 5 letech před zahájením zadávacího řízení pravomocně odsouzen pro trestný čin uvedený v příloze č. 3 dle ust. § 74.” Jedná se tedy přímo o zemi sídla. Novou položkou je obnovení způsobilosti účastníka zadávacího řízení v případě, že byl účastník vyloučen z výběrového řízení. Může žádat o obnovu své způsobilosti. U technické kvalifikace se musí dbát na přesné znění v zadávací dokumentaci.