Koncem dubna začala stavba nové linky metra. Na trasu D vedoucí z Náměstí Míru do Písnice si počkáme do roku 2029. Co ale víme už teď?
Mezi stavbou poslední a nové linky metra uplynulo 44 let. Celkové náklady by se měly vyšplhat na 97,79 miliardy korun a stavba má trvat 7,5 roku. Provozní délka linky bude 10,6 kilometrů a ve špičkách pojme až 10 500 cestujících za hodinu. Největší zatížení (54 300 osob denně) se očekává na stanici Náměstí Bratří Synků. Vlak bude stavět v 10 stanicích: Náměstí Míru, Náměstí Bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Průměrná cestovní rychlost bude 39,8 km za hodinu.
Stavba linky se dělí na čtyři etapy, a to podle náročnosti. Začíná se nejtěžším úsekem Pankrác-Olbrachtova a náklady jen na tuto část se vyšplhají na 14,5 miliardy korun. Už první úsek bude velkou úlevou pro dopravní situaci v sousedstvích Krče, Novodvorské, Lhotky a okolí – přibližně 150 000 obyvatel už nebude muset jezdit autobusem na Kačerov, aby přestoupili na metro. Trasa by mohla snížit i využívání osobních automobilů.
Novinkou bude vlak bez řidiče, podobně jako v Budapešti. Automatizovaný provoz vlaků se zvažuje i pro linku C. Abychom se v budoucnu mohli projet metrem bez řidiče, bylo nutné v roce 2019 navrhnout novelu zákona. Původně mohl drážní vozidlo řídit pouze člověk s platným průkazem způsobilosti. Nově bude linku D řídit počítač z dispečinku na stanici Nádraží Krč. Ten bude řídit 16 souprav, které budou trasu obsluhovat. Automatizace zajistí vyšší bezpečnost a sníží náklady na provoz.
Technologie nového metra (CBTC) bude reagovat na počet cestujících a podle toho zkracovat nebo prodlužovat interval mezi jednotlivými spoji. Zvýší se i bezpečnost: mezi kolejí a nástupištěm budou stejně jako v Kodani skleněné bezpečnostní zábrany, které zaručí, že nedojde k pádu člověka na koleje.
Finanční zdroje na stavbu prvního úseku nové linky Praha získala od Evropské investiční banky (EIB). Úvěr ve výši 23 miliard korun pokryje polovinu výdajů při výstavbě úseku od
stanice Pankrác do zastávky Nové Dvory. Město bude finance čerpat průběžně a jistinu má splácet v průběhu 40 let. Pokud bude Praha čerpat úvěr v eurech, dostane se na úrok nižší než 2 % p.a. EIB při žádosti o úvěr posuzovala vliv projektu na životní prostředí i na rozvoj města.
Na veřejné zakázce se podílí sdružení 5 společností, a to Subterra a.s., STRABAG a.s., HOCHTIEF CZ a.s., Ed. Züblin AG a HOCHTIEF Infrastructure GmbH. Sdružení nabídlo
nejnižší cenu – do soutěže se přihlásila ještě další dvě seskupení, jejichž nabídky ale nebyly vybrány.