Pro mnoho Evropanů je současné době cesta do práce více stresující než práce samotná. Průzkumy Evropské unie ukazují, že lidé by rádi cestovali rychle a pohodlně, ale stoupající počet aut to v mnoha městech neumožňuje. Hledají se nové varianty a cyklistika se postupně mění od sportovní disciplíny na dopravní prostředek. Zkušenosti z měst, které se dlouhodobě věnují rozvoji cyklotras, ukazují, že se tento trend vyplácí. Příkladem jsou Amsterdam, Hamburk, Kodaň, Londýn nebo Vídeň.
Pravidelné dojíždění do práce nebo školy na kole dokáže účinně zabraňovat problémům spojeným s rostoucí individuální automobilovou dopravou. Může utlumit dopravní kolapsy a zhoršující se životní prostředí ve městech. Používání jízdních kol při cestě do práce je i ekonomicky efektivní, protože snižuje náklady na dopravu. Zlepšuje rovněž zdraví a kondici zaměstnanců a v konečném důsledku zvyšuje i produktivitu firem.
Koncepce sdílených kol se rozšířila poměrně rychle po celé Evropě a přidala tak nový prvek do systému veřejné dopravy. Jako příklad měst, kde bikesharing funguje, můžeme jmenovat Paříž, Lyon Mnichov a Barcelonu. Automatické půjčovny nabízejí tisíce veřejných kol obyvatelům a turistům. Kolo nebo elektrokolo můžete využít na jednosměrnou jízdu a vrátit ho na jiném místě. Zapůjčení může fungovat po určenou dobu i bezplatně.
Bikesharing se stává součástí takzvané městské mikromobility. Ze statistik vyplývá, že 93,8 % pěších pochůzek a čtvrtina jízd autem ve městech je délkově pod tři kilometry. To je pro cyklistický přesun ideální vzdálenost. Bikesharing bude v blízké budoucnosti přirozenou součástí pohybu ve městě. V současné době 20 % uživatelů pro zdolání trasy ve městě využívá kolo společně s MHD. Není tedy ambicí sdílené cyklodopravy MHD či auta nahradit, ale nabídnout doplnění, či alternativu v místech, kde to dává smysl. Elektrokola jsou dnes pro mnoho světových bikesharingů vlajkovou lodí, která má přilákat nové uživatele. Není divu. Dojet na schůzku v rekordním čase a bez potu je pro mnoho městských cyklistů zásadní. I proto letos překonal prodej kol s baterií v Holandsku počet kol bez baterií.
Používání jízdních kol pro pracovní cesty a využití kola pro cestování je v českém právním prostředí částečně zmatené. V Praze není soulad mezi koncepcí magistrátu a mezi jednotlivými městskými částmi. Třeba městská část Praha 1 se pokusila o zákaz jízdy na kole na části jejího území v určitou dobu. Zákaz byl vzápětí zrušen soudem. Podle občanské iniciativy Automat není podpora cyklistické dopravy dostatečná. Některé cyklostezky nikam nevedou, nebo dokonce končí na frekventované silnici a jízda Prahou v dopravní špičce je velmi riskantním podnikem. Chybí možnosti parkování kol na veřejných místech a na úřadech. To, že česká města mají stále rezervy, odhaluje také srovnání se zbytkem Evropy. V cyklisticky významných městech ČR (Pardubice, Hradec Králové, České Budějovice) má doprava na kole podíl 10–20 % na tzv. podílu dopravních výkonů (na volbě dopravního prostředku). To je proti 20–50 % v nizozemských městech a 30–40 % v německých městech stále málo.
Není to ale pouze infrastruktura, která cyklisty motivuje. Řeč je o celkové cyklistické kultuře. Městská cyklistika by se neměla plést se sportem nebo rekreací. Naopak, jedná se o levnou alternativu městské dopravy pro každého. Takto prezentovaná cyklistika láká mnohem více lidí. Jasným motivačním prvkem je vždy finanční hledisko. Velkou roli mohou hrát nejrůznější pobídky, např. vracení peněz za nevyužívání parkovacích míst v okolí pracoviště, nebo dotace na koupi elektrokola, které před nedávnem zavedla Vídeň.
Existuje mnoho možností a iniciativy nemusejí vycházet jen ze strany státu nebo měst. Kromě výše uvedeného sdružení Automat existuje v České republice mnoho spolků, které se snaží situaci zlepšit. Například Praha, Brno, Pardubice a Plzeň mají své webové stránky “Na kole“. Pravidelné cyklistické výlety jsou pořádány v Praze, Brně, Ostravě a Liberci. Více než 52 českých měst se zapojilo do zářijového Evropského týdne mobility, kde připravují týdenní program pod heslem „Cestuj chytře, žij lépe.“ Můžeme jen doufat, že inteligentní způsoby dopravy budou v České republice v příštích letech dále na vzestupu.
Valbek se problematice alternativních způsobů dopravy věnuje už více jak 10 let. V roce 2014 byl třetí v soutěži Cyklozaměstnavatel roku. Před nedávnem dokončil cestu pro cyklisty v Kvasinách a v Pardubicích, a další plánuje v Mladé Boleslavi. V Plzni se staví cyklostezka Radobyčice a jsou vypracovány studie na sportovně rekreační trasy podél řek Úslavy a Mže (smíšené stezky pro chodce a cyklisty). V Ústí nad Labem se připravuje cyklostezka u řeky Ohře. Dceřiná společnost Valbeku firma Novák & Partner realizovala projekty pro cyklisty v těchto lokalitách: Plzeňská (2008), Běchovice – Horní Počernice (2009 a 2017), Bělá pod Bezdězem (2011), Čížov-Zbožený Kostelec (2014), Kostelec (2014), Ve Žlíbku (2017) a ve Zbraslavi uskutečnila přemostění Ohrobeckého potoka (2018). Díky rozsáhlým zkušenostem v této oblasti se Valbek může stát rádcem a partnerem nových cykloprojektů i ve vašem okolí.