Dálnice D11 aktuálně vede mezi Prahou a Hradcem Králové. Její ambice jsou ovšem mnohem vyšší. Stane se součástí propojení mezi Paříží a Moskvou, uleví přetížené místní dopravě a poskytne bypass při opravách D1. Jaká je historie, současnost a budoucnost dálnice D11?
Dálnice D11 se staví už dlouho. V roce 1938 se zrodila myšlenka, ale válka zahájení výstavby zpozdila o celých 40 let. Po válce a letech plánování a výstavby na ni první cestující vjeli až roku 1984. Zatím poslední úsek do Hradce Králové byl dostavěn v roce 2017. Léta realizace také nepatřila ke klidným. Dlouho se vlekly spory o pozemky farmářky Ludmily Havránkové, podávaly se rozklady a protahovala územní rozhodnutí. Ani prodlevy, ani komplikace však nezdevalvovaly původní myšlenku.
Projekt D11 stojí na několika konceptech. Její prvotní úlohou je vytvořit dopravní koridor do Polska. Aktuálně jej supluje silnice I/33, která je nejzatíženější silnicí v Královehradeckém kraji. Rizika provozu na této komunikaci nejsou dostatečně mírněna: je nebezpečná, hlučná, vysoce emisní a v důsledku toho všeho dopravně neefektivní. Negativa má eliminovat dálnice D11. Slovy Jana Rýdla, mluvčího ŘSD: „Díky D11 dojde ke snížení hlukové zátěže, emisí z dopravy a vysokého rizika dopravních nehod. Obyvatelé žijící v zástavbě, která je v blízkosti dálnice, budou ochráněni protihlukovými opatřeními, která nelze realizovat na stávajících silnicích.“
Kromě prvotního poslání je dálnice D11 součástí mnoha dalších plánů:
Dálnice D11 od roku 2017 slouží dopravě z Prahy do Hradce Králové. Je rozestavěn úsek Hradec Králové – Smiřice (15,5 km) a Smiřice – Jaroměř (7,4 km). Úseky by měly být hotové v letech 2022 a 2021. Poté bude následovat práce na trasách Jaroměř – Trutnov a Trutnov – státní hranice ČR. Hotovo by mělo být v roce 2028, přičemž polská strana by měla mít natáhnutou dálnici do příhraniční Lubawky už v roce 2023.
Hlavním problémem na české straně je délka správních řízení výstavby. Rozhodnutí nejsou finální, jsou odkládána rozklady a přezkoumávána. Situaci by měl zlepšit zákon o liniových stavbách, který byl schválen v listopadu 2019. Zkušený projektant Roman Lenner si od něj mnohé slibuje: „Zákon o liniových stavbách by měl umožnit, aby byly veškeré připomínky vypořádány naráz, v jednom kole a jednou provždy. Potom ať to třeba řeší soud a vyměří kompenzace, ale ať to rozhodnutí nemá odkladný účinek. Takto přesně se staví v Německu, ve Francii a v dalších západních zemích.”
Snad zákon splní svůj účel. Momentálně totiž příprava dopravních staveb trvá v průměru 13 let. „Když ten zákon nebude fungovat, žádné razantní zlepšení nečekejme,“ dodává Lenner.
Zákon o liniových stavbách by měl – podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka – urychlit i realizaci dálnice D11. Její plánované dokončení v roce 2028 chtělo původně ministerstvo dopravy odložit ještě o další tři až čtyři roky. Na vině měly být „dlouhodobé úřednické procesy“. Právě ty ovšem eliminuje zmiňovaný zákon.
Akceleraci stavby brzdí i situace spojená s epidemií COVID-19. O to více je zapotřebí vyřídit všechny správní náležitosti ještě před tím, než mimořádná situace pomine. V následujících letech bude totiž podstatné, jak budou jednotlivé státy schopny nastartovat ekonomiku. A právě dálnice jsou spolu s ostatní infrastrukturou pomyslnými tepnami ekonomického růstu.