Úsek silnice I/13 Krásná Studánka – Dětřichov, který propojuje Liberec s Frýdlantem a hraničními přechody do Polska, povede novou trasou mimo zastavěná území.
Silnice I/13, vedená v trase Karlovy Vary – Chomutov – Teplice – Děčín – Nový Bor – Liberec – Habartice, je součástí celorepublikové páteřní silniční sítě. Po této silnici je vedena veškerá doprava do Frýdlantského výběžku a dále silniční doprava na přeshraniční propojení do Polska.
Stávající silnice I/13 mezi Krásnou Studánkou a Frýdlantem je vedena hustou zástavbou obcí Mníšek a Albrechtice u Frýdlantu v nevyhovujících směrových a šířkových poměrech. Toto vedení nepříznivě ovlivňuje přilehlou zástavbu hlukem a emisemi z dopravy. Na tomto úseku se vyskytuje také několik nehodových míst.
S ohledem na nárůst dopravy mezi Libercem a Frýdlantem a dále směrem na hraniční přechody (Habartice, Kunratice, Nové Město pod Smrkem) není možné silnici I/13 ve stávající trase přestavět do požadovaných parametrů. Úpravy na stávající trase nelze provést bez podstatných zásahů do zástavby. Na území obce Mníšek prochází stávající silnice I/13 záplavovým územím. Proto je trasa silnice I/13 v úseku Krásná Studánka – Dětřichov vymístěna do nové polohy mimo zastavěná území. Nová poloha silnice I/13 zajistí silniční spojení Frýdlantského výběžku i při extrémních povodních, které toto území postihly v srpnu 2010.
Valbek se na přípravě stavby podílel již od počátku. V dubnu 2001 vytvořil studii na celou trasu v úseku Stráž n. Nisou – Dětřichov. Pro část Stráž n. Nisou – Krásná Studánka, která byla uvedena do provozu v srpnu 2013, zpracoval všechny stupně dokumentace (DÚR, DSP, DZS, RDS, DSPS). Pro úsek Krásná Studánka – Dětřichov v prosinci 2011 připravil DÚR, ale ještě před podáním dokumentace došlo ke změně zákona a stavba musela znovu do posouzení EIA. Proto je nyní nutná aktualizace DÚR a momentálně běží inženýrská činnost.
Až bude silnice I/13 v celém úseku stavby Krásná Studánka – Dětřichov uvedena do provozu, dojde k vyřazení úseku stávající silnice I/13 ze sítě silnic I. třídy a k jeho přeřazení mezi silnice nižších tříd a převedení do vlastnictví Libereckého kraje a příslušných obcí. Část původní silnice I/13 v sousedství CHKO Jizerské hory se zruší a proběhne její rekultivace. Zprovoznění realizovaného úseku silnice I/13 převede tranzitní dopravu ze zastavěného území dotčených obcí. Uleví se tamním obyvatelům, především s ohledem na rostoucí intenzitu dopravy, hlučnost a ochranu životního prostředí. Stavba silnice I/13 přispěje k plynulosti dopravy a zvýšení bezpečnosti silničního provozu na tomto nejdůležitějším dopravním napojení frýdlantského výběžku na celorepublikovou síť.
Přeložka silnice I/13 Krásná Studánka – Dětřichov je navržena v celkové délce 8,5 km s asfaltovým krytem v kategorii S 11,5/90, tzn. jako dvoupruhová směrově nerozdělená komunikace s volnou šířkou 11,5 m a návrhovou rychlostí 90 km/h.
Trasa přeložky je orientovaná ve směru sever–jih a vedená převážně po zemědělských pozemcích mimo souvislou zástavbu. Stavba silnice I/13 zahrnuje kromě hlavní trasy přestavbu stávající a výstavbu nové okružní křižovatky, přeložky a úpravy komunikací a přístupů na pozemky. Součástí bude výstavba deseti mostních objektů, protihlukových stěn, dále přeložky a úpravy inženýrských sítí, vybudování systému odvodnění a telematických zařízení, vegetační úpravy a oplocení. Výškové řešení je dané konfigurací terénu. Mezi nejvyšším a nejnižším místem trasa překonává výškový rozdíl přibližně 158 m. Podélné spády se pohybují v rozmezí 0,5 až 6,48 %. Ve stoupáních větších než 6 % jsou navrženy přídatné jízdní pruhy pro možnost předjetí pomalu jedoucích vozidel.
Na silnici I/13 zprovozněnou v srpnu 2013 stavba navazuje v okružní křižovatce Krásná Studánka, km 189,700. Z této okružní křižovatky trasa stoupá do km 4,7. Odtud klesá k údolí bezejmenné vodoteče, které překonává mostním objektem. Dále trasa pokračuje podél oblasti zvané Amerika k Nové Vsi a zhruba v km 6,5 překonává dlouhým mostním objektem ploché údolí. Tento most převádí I/13 přes řeku Jeřici, silnici II/592, Albrechtický potok, silnici III/27253 a dvě nezpevněné komunikace. Hlavní trasa je v místě mostu vedena od 5 do 40 m nad stávajícím terénem. Nosná konstrukce je navržena jako trám komorového průřezu z předpjatého betonu s vyloženými konzolami.
Z důvodů vedení trasy nad ochranným pásmem vodního zdroje je most vybaven systémem hlášení nestandartních situací, které bude zcela autonomně detekovat mimořádnou událost na mostě. Jedná se zejména o detekci stojících vozidel, případně předmětu na vozovce. Most takových parametrů a vybavení se dosud v Libereckém kraji nenachází. Za přemostěním trasa stoupá podél Chrastavského lesa, překonává údolí Albrechtického potoka a v souběhu se stávající linkou VVN pokračuje západně od zástavby Albrechtic u Frýdlantu do křížení se silnicí III/27252 – nejvyššího místa stavby. Na vrcholu stoupání, v místě křížení se silnicí III/27252, je navržena okružní křižovatka o vnějším průměru D = 60 m. Od této křižovatky trasa klesá a před zástavbou obce Dětřichov se napojuje na stávající silnici I/13 v km 199,825.