“Budoucnost je v inteligentním řešení dopravy se zapojením digitálních prvků. My dnes dokážeme namodelovat a následně řídit dopravu tak, aby byl provoz co nejplynulejší,” říká Roman Lenner, generální ředitel Valbek-EU, a.s.
Textový přepis rozhovoru:
Hostem Rádia Contact je ředitel projektové kanceláře inženýrských staveb a mostů Valbek pan Roman Lenner.
Pane Lennere, v Liberci jsou místa, která volají po nějakém využití. Jde o brownfieldy vzniklé bouráním starých budov a podobně. Například jde o prostor po bývalé Textilaně nebo volnou stranu ulice Prvního máje mezi Uranem a Rybníčkem. Má Valbek nějaká řešení?
Valbek se úplně nezabývá touto oblastí. Myslím si, že je potřeba toto území opravdu zpracovat. Je potřeba najmout velmi kvalitní architekty, kteří by dokázali realizovat myšlenky územního plánu nebo podmínky územního plánu tak, aby se v Liberci lépe žilo. Myslím si, že je to výzva pro další pokolení.
Dalším dnešním tématem je zajištění lepší dostupnosti průmyslových zón, řešení špiček při střídání směn, nebo napojení průmyslových zón na silnici R10. Co se s tím dá dělat?
Tak samozřejmě se snažíme o druhé připojení z takzvané průmyslové zóny jih kolem Densa a vyústění v Doubí. Myslím si, že se to dostává i pomocí Kraje a tlaku Kraje do nějakých reálných podob. Takže si myslím, že to se realizuje. Na druhou stranu určitě by to si zasloužilo inteligentní řešení dopravy. Možná do budoucna z ulice České mládeže udělat třípruh tak, aby vždycky dva pruhy sloužily pro dopravu výměny těch směn. Řada těch digitálních věcí, které umožňují řídit provoz by určitě do budoucna pomohla a je to jedno z nejlevnějších řešení, jak eventuálně tyto problémy s nástupem na směnu a odjezdy domů vyřešit. Něco podobného jsme zpracovali pro Škodovku. To znamená, že jsme schopni nějakým způsobem namodelovat tok dopravy a jsme schopni ho i inteligentně řídit.
A ještě se zastavím u stavu silnic v Liberci. Opravuje se někdy i několik komunikací najednou. Pracuji na nich různé firmy, které spolu vlastně stavby nekoordinují. Pro řidiče to znamená vždycky velká omezení. Jak toto lze minimalizovat?
Já si myslím, že je to potřeba jenom řídit ty lidi, aby si sedli, aby komunikovali i s Ředitelstvím silnic a dálnic. Aby měli nějaký generel oprav, aby neřešili věci od stolu, ale řešili to v rámci nějakého širšího týmu. Na druhou stranu i co se týče kvality těch projektů, především přípravy a celoživotních nákladů, tak je tam hodně velký prostor ke zlepšení. Zaprvé řídit, koordinovat a za druhé starat se, aby ty projekty byly dostatečně kvalitní a dostatečně kvalitně byly i postaveny. Teprve pak se dobudeme toho, že nebudeme mít Liberec pořád rozkopaný.