Od poloviny ledna do začátku března 2021 probíhal v okolí Bučovic geotechnický průzkum, kdy bylo provedeno 51 inženýrskogeologických a hydrogeologických vrtů a 11 statických penetračních sond. Výsledky realizovaných průzkumných prací slouží jako podklad pro projektovou přípravu obchvatu. Ten by měl ulevit jak husté obytné zástavbě města, tak obchodnímu a hospodářskému centru, kudy v současnosti vede jedna z páteřních komunikací a spojka na Slovensko.
Silnici I/50 protínající Bučovice označuje ŘSD jako „páteřní komunikaci systému České republiky“ a zároveň tvoří přímou spojku na Slovensko, v současné době ovšem vede ulicemi města. Zatěžuje hustou obytnou zástavbu mnoha ulic a prochází přímo obchodním a hospodářským centrem města. Vysoké zatížení komunikace vede ke zhoršování jejího stavu a řada křižovatek zase k vyšší nehodovosti. „Obyvatelé Bučovic obchvat dlouhodobě očekávají a prosazují, což se jim podařilo splnit,“ doplňuje Ing. Pavel Beňa, řešitel předběžného geotechnického průzkumu. Občané i vedení města považovali stávající stav za zcela neuspokojivý a v říjnu 2020 byla trasa obchvatu jako součást územního plánu schválena zastupitelstvem města Bučovice a mohly se naplno rozběhnout projekční práce.
Od listopadu 2020 do května 2021 realizoval Ing. Pavel Beňa a jeho kolegové ze společnosti AZ GEO s.r.o. pod vedením firmy GEOtest a.s. inženýrsko-geologickou, geotechnickou a pedologickou část zakázky. Zadavatelem bylo Ředitelství silnic a dálnic. „Problematickým aspektem této zakázky byl termín zpracování, který byl stanoven na 7 měsíců, přičemž k zahájení prací jsme byli vyzváni až měsíc po zveřejnění smlouvy v Registru smluv. Proto jsme bezodkladně zahájili přípravné práce,“ vysvětluje Ing. Pavel Beňa.
V rychlém sledu tedy následovaly tyto kroky:
Oproti zadávací dokumentaci průzkumu došlo ze strany projektantů stavby ke změnám ve směrovém i výškovém vedení trasy. Protože část zájmového území se nachází v záplavovém území říčky Litavy, bylo nutné na základě vyjádření Povodí Moravy požádat místně příslušný vodohospodářský úřad o povolení. „Při zajišťování vstupu na pozemky jsme oslovili cca 140 majitelů pozemků, přičemž většina nám souhlas udělila,“ doplňuje Pavel Beňa. Jedním ze subjektů, kde jsme čekali na vyjádření delší dobu byla Správa železnic, protože některé vrty a sondy byly situovány v ochranném pásmu dráhy. A všechny tyto náročné kroky zvládl tým pracovníků AZ GEO od výzvy k zahájení prací ze strany ŘSD do 18. ledna, kdy se zahájily první vrty a sondy.