Se zimou skončilo na přehradě období demolic a špinavých prací v podobě těžení sedimentů ze zátopy. Sedimentů nakonec přehrada vydala 50 000 m³. Díky tomu byl dokončen nejobsáhlejší stavební objekt.
Zátopu a promenádní cestu lemuje téměř dokončená zeď se dvěma náplavkami a schody pláže. Zbývá položit část chybějících kamenů na kaskádě pláže a doplnit římsu lankovým zábradlím, což je ale už v rukou městského architekta a především městského pokladníka.
Zhotovitel se od začátku roku zaměřil všemi silami na provozně technický objekt (PTO) u pravého zavázání hráze. PTO je z hrubé části dokončen. Jedná se o železobetonovou konstrukci s pultovou střechou, která bude sloužit jako technické zázemí provozu investora.
V jeho bezprostředním sousedství je v hrubé stavbě dokončena také vstupní šachta do injektážní štoly. Tím se dostáváme k hlavnímu stavebnímu objektu, kterým je injektážní štola v patě hráze. V těchto týdnech probíhají trhací práce na vylámání stavební rýhy pro hloubenou část štoly podél hráze a taktéž trhací práce v rámci podražby v místě spodních výpustí, kde bude nově budovaná štola podcházet obě stávající výpusti. Ražby jsou pouze šestimetrové délky, ale zato komplikované s ohledem na silně erodovanou žulu. Krátké jsou rovněž dvě historické kamenné výpusti a základy věží, které těsně podchází.
Ražbě předcházelo zajištění čeleb stříkaným betonem (SB) a hřebíkováním. Stabilita výrubu je podpořena mikropilotovým deštníkem po obvodě kaloty a také výztužnými rámy sepnutými ocelovými sítěmi se SB.
Zmíněné spodní výpusti jsme na přání NPÚ zachovali v kamenné podobě a pro další generaci je sanovali betonem ve dně a také z rubové (zasypané) strany. Díky této sanaci jsme mohli přistoupit k samotné podražbě.
Seismické měření trhacích prací v souladu s komplexním monitoringem tělesa hráze, věží a okolních budov nevykazuje nepříznivý vliv na sledované stavby.
V současnosti doznívají práce na zpevňující injektáži tělesa zděné hráze. Injektáže probíhaly od loňského léta, kdy bylo z koruny hráze do podloží vedeno 186 vrtů ve třech řadách. Injektáž byla provedena mikrocementovou směsí vzestupnou injektáží. Vrty jsou prováděny dvojitou jádrovkou o průměru 76 mm.
V průběhu injektáže byly zjištěny dvě nové skutečnosti, z nichž první byla pozitivní. Hráz byla méně porézní a v lepším technickém stavu, než jsme předpokládali. Tím negativním zjištěním bylo, že základová spára je tvořena rozpadající se žulou. Předpokládalo se, že základová spára bude tvořena zdravým, lehce rozpadaným granitem. Tato skutečnost nás přiměla přehodnotit postup vrtání a volbu materiálu injektáže, což mělo nepříznivý dopad na harmonogram prací. Zkušební pole objektu těsnící clony hráze tento předpoklad potvrdilo.
Těsnící clona je řada 181 svislých vrtů prováděných z podkladní desky injekční šachty a má za úkol zainjektovat skalní prostor pod tělesem hráze do hloubky až 24 metrů. Úniky vody puklinovým prostorem pod základovou spárou při napuštěné přehradě byly před rekonstrukcí spočteny na 58 m³/hod.
V současné době jsou prováděny první úseky této clony. Vrty pro injektáž jsou zvoleny opět o průměru 76 mm, popř. 59 mm. Provádí se rotační jádrové vrtání. Jako injektážní médium se používá jílocementová směs a v místě, kde není jílocementová směs dostatečně jemná, se opět používá osvědčený mikrocement. Kvůli nestabilním stěnám vrtů (silně rozpukaný a rozvolněný granit) je nutné injektovat komplikovanou sestupnou injektáží po převrtávaných třímetrových etážích. Tyto práce budou probíhat během celé stavební sezóny. Následovat bude betonáž štoly, nástřik stříkané hydroizolace na rub hráze a zpětné vybudování přísypu hráze.
V současnosti je čilý stavební ruch na bezpečnostních přelivech, které po zpevňujících injektážích dostávají nový profil. Stávající profil přelivů byl přehodnocen na základě modelu z ČVUT a nový tvar umožní v inkriminované době převést bezpečněji více vody. Taktéž směrové úpravy vývarů a odtokového koryta v podhrází zajistí uklidnění divoké vody valící se ze spodních výpustí a přes přelivy a kaskádu hráze
V letošním roce budou dokončeny hlavní stavební objekty, které zajistí bezpečnost přehrady při povodních na dalších sto let. Zároveň díky štole umožní monitorovat průsaky v okolí hráze a zajistit je dle potřeby.
Autor: Ing. Martin Kyselák, vedoucí skupiny Tunely a geotechnika