K Praze neodmyslitelně patří její mosty spojující oba břehy Vltavy. Ne všechny ale dostávají stejnou péči jako Karlův most. Proč je Železniční most vedoucí z Výtoně na Smíchov v dezolátním stavu a jaká budoucnost ho čeká?
Železniční most postavený na místě starého mostu v roce 1901, nemá oficiální pojmenování, ale obyvatelé Prahy jej často označují jako „smíchovský“ nebo „vyšehradský“. V historii získal i dlouhý název „Most spojovací dráhy císaře Františka Josefa“. Stavba mostu byla na pražské poměry velmi rychlá, stihl se za pouhý rok. Háček ale byl v životnosti mostu, která byla naplánovaná na 100 let. V roce 2015 byla situace přezkoumána Správou železnic, která životnost odhadla na dalších 30 let. Další posudek z roku 2018 byl již méně optimistický a sliboval jen dalších 5 let.
Původní úprava mostu měla proběhnout už v roce 1999. V plánu byla náhrada za trojkolejný most a měl být přístupný i pro automobily. Rekonstrukce mostu zřejmě nebyla prioritní a došlo k odkladu. O 5 let později byl most prohlášen nemovitou kulturní památkou, což zkomplikovalo modernizaci stávající stavby – konstrukce mostu musí být zachována. I přesto ještě v únoru 2020 bylo ve hře zbourání mostu s cílem postavit stabilnější repliku. Pro tento účel bylo potřeba, aby Ministerstvo kultury vyřadilo stavbu z památkové ochrany. V březnu 2020 ministerstvo po přímluvě švýcarského inženýra Eugena Brühwilera tuto žádost zamítlo a pražský most zůstává ve stávající podobě. Po vyhodnocení komise není nutné most nahradit, pouze provést drobné úpravy, jako je odstranění koroze na poškozených částech z oceli, spolu s novým nátěrem. To vše lze provést bez náročné demontáže. Brühwiler také navrhl nový podpůrný systém kolejových dráh pro zvýšení odolnosti.
Na jaře letošního roku byla Správnou železnic vyhlášená architektonická soutěž. Nakonec je v plánu přidat třetí kolej podle návrhu z roku 1999, i zachovat i zónu pro chodce a cyklisty. To vše v zájmu zachování původního vzhledu. Na novou podobu projektu v budoucnu naváže i rozvoj Výtoně. Soutěžící to nemají jednoduché, musí dodržet požadavky památkové péče a zároveň veškeré předpisy a potřebné normy. Vyhlášení tendru proběhne začátkem roku 2022.