Výstavba silnic a dálnic pokračuje navzdory opatřením namířeným proti šíření koronaviru COVID-19. O aktuálním stavu pozemních komunikací, konkrétních projektech a realizačních plánech pro nejbližší dobu jsme se bavili s Ing. Janem Wohlmuthem, ředitelem liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Jaká je vlastně funkce a odpovědnost krajského ředitelství ŘSD?
Spravujeme část dálnice D10 a silnice I. třídy v celém Libereckém kraji. Jedná se o síť cca 430 km. Neopomenutelnou součástí jsou mosty. Těch máme ve správě kolem 450. Zároveň připravujeme investiční akce, přičemž některé sahají i za hranice Libereckého kraje.
Jak probíhá rozhodování o realizaci investic?
Záměr každé investice musí projít schválením centrální komise Ministerstva dopravy, přičemž záměr je předkládán už se všemi potřebnými náležitostmi. A po schválení centrální komisí se příprava už řídí platnými zákonnými postupy.
Kolik se do silnic a dálnic v Libereckém kraji investovalo v roce 2020?
Opravy a investice do stávající silniční sítě činily okolo 750 miliónů korun a nové investice samy pak dalších cca 400 miliónů korun. Celkem tedy za rok 2020 cca 1,15 miliardy korun.
Jakou cestou se řeší nebezpečné úseky silnice?
ŘSD společně s dopravní policií a Odborem dopravy Krajského úřadu Libereckého kraje identifikuje nejnebezpečnější místa a přichází s projekty, které je řeší – typicky v závislosti na stupni nebezpečí.
Koronavirus tlumí celou ekonomiku, výstavba komunikací však pokračuje. Co se podařilo v poslední době v kraji dokončit?
Máme z poloviny hotovou rekonstrukci I/13 od Stráže nad Nisou až po Bílý Kostel. Je hotova rekonstrukce I/9 Zakšín – Deštná a oplocení dálnice D10 v celé délce na území Libereckého kraje. Dokončena je i rekonstrukce mostů na I/35 v Turnově či další etapa I/14 Jablonec nad Jizerou – Poniklá. A to nezmiňuji spoustu drobnějších oprav a investic.
Rychleji by měla být i hotová mimoúrovňová křižovatka Rádelský mlýn. A to o celých 7 měsíců. Jak se ŘSD podařilo toto urychlení vyjednat?
ŘSD už od začátku stavby jednalo se zhotovitelem o urychlení prací. A svým postojem k urychlení přispěl i Liberecký kraj. Podstatná byla dobrá vůle zhotovitele ke zkrácení termínu. A vše dohromady spolu s platnou metodikou Ministerstva dopravy urychlení umožnilo.
Jaké stavební práce se plánují pro nejbližší období? Jak to vypadá s obchvatem České Lípy a křižovatkou Ktová v Českém ráji na Semilsku?
I/35 Ktová se již dva měsíce realizuje. Obchvat České Lípy se usilovně připravuje. Nyní se očekává zahájení územního řízení a ihned po vydání rozhodnutí budeme pracovat na dokumentaci pro stavební povolení.
Které projekty v Libereckém kraji by měly dostat prioritu?
Priority jsou jasně dané. Obchvat České Lípy, I/13 Krásná Studánka – Dětřichov a I/35 Ohrazenice – Úlibice. Na všech těchto projektech pracujeme a je to na nich vidět – navzdory nelehké době.
I/13 Krásná Studánka – Dětřichov, zákres trasy do krajiny pro veřejné projednání – vizualizace
Co podle vás nejvíc omezuje rozvoj výstavby pozemních komunikací?
Asi platná a neskutečně obsáhlá administrativa v tomto státě.
Jak jste připraveni na zimní sezonu?
Zodpovědně, tak jako každý rok.
Dotkla se vaší činnosti a fungování pandemická situace v ČR?
Znesnadnila se osobní jednání, ať už na úřadech či s přímo dotčenými. Striktně ovšem dodržujeme hygienická nařízení a správa silnic a dálnic funguje zcela bez problémů a bez větších omezení.
Jak celkově hodnotíte rok 2020 a co byste si přál do roku nadcházejícího?
Odvedli jsme velký kus práce, a to i přes veškeré komplikace spojené s pandemií. Je to vidět na realizovaných investicích i na uskutečněných opravách. Určitě musím poděkovat všem, kteří se na tom na naší správě podílí. Velký dík patří i zhotovitelům. No a rok 2021 bych si určitě přál stabilní a méně hektický, ať jsme všichni zdraví a respektujeme jeden druhého.