2.října 2021 skončila rekonstrukce D1. Modernizace nejstarší, nejdelší a nejvytíženější dálnice v ČR překonala za 9 let nesčetné množství komplikací, připomínkových řízení a stavebních výzev – a to při zachování provozu. Dokončení oprav se sice nadvakrát odsouvalo a zdrželo o 3 roky, nicméně nakonec se podařilo ušetřit 2 000 000 000 korun oproti odhadům.
„Jednalo se o největší a z pohledu organizace postupu výstavby nejnáročnější projekt, který kdy Ředitelství silnic a dálnic realizovalo.“
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD
Rekonstrukce celkem 160 kilometrů obou směrů dálnice byla rozdělena na 21 úseků. Kromě výměny povrchu vozovky a jejího odvodnění silničáři opravili 95 mostů, 35 nadjezdů, mimoúrovňové křižovatky, střední dělící pás a několik odpočívek. Obě strany dálnice se rozšířily o 0,75 m, díky čemuž bude nejen bezpečnější odstavit vozidlo na krajnici, ale také snazší regulovat dopravu v případě uzavření jednoho jízdního pásu.
Po celé délce D1 byl položen optický kabel a doplněna telematická zařízení. Modernizace se dočkal také systém tísňového volání. „Je tam kompletně nové infrastrukturní vedení, takže tahle dálnice už je připravená na dobu, kdy budeme jezdit po tzv. inteligentní dálnici. Je tam kompletní zajištění datové sítě, na 90 nových kamer a hlásek,” upřesňuje Jan Rýdl, mluvčí ŘSD. Bezpečnost nejen řidičů, ale i zvěře zvýší 4 ekodukty pro migraci zvěře, nové ploty a svodidla, která doplňují ještě protihluková opatření.
„Nešlo o opravy, ale o modernizaci. Zjednodušeně řečeno jde o výstavbu úplně nové dálnice na pozemku té původní, a to za plného provozu.“
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD
Modernizace D1 se potýkala s časem už od počátku. Ačkoliv byl záměr schválen v roce 2011, stavba sama začala až o dva roky později. Další průtahy byly zapříčiněny jednáním s obcemi a s vlastníky okolních pozemků, námitkami účastníků řízení a ochranářů a zdlouhavým majetkoprávním vypořádáváním. Původní termín dokončení v roce 2018 byl nakonec dvakrát odsunut.
„Významnou změnou D1 z hlediska bezpečnosti je úprava povrchu z nových cementobetonových desek. Technologie vymetaného povrchu splňuje náročné požadavky na protismykové vlastnosti povrchu a zároveň odstranila veškeré jeho nerovnosti.“
Bohumil Fišer, vedoucí ateliéru Dopravní stavby, Valbek, Ústí nad Labem
Společnosti ze skupiny Valbek se podílely na přípravě dokumentace pro stavební povolení, projektové dokumentace pro provádění stavby, realizační dokumentaci stavby a na autorském dozoru na úsecích:
„Jedním z nejzajímavějších momentů byl dvoupatrový Vojslavický most na 75. km od Prahy,“ poznamenává Bohumil Fišer z ateliéru Dopravní stavby Valbeku v Ústí nad Labem. „Měli jsme tak možnost pracovat na technickém unikátu, který v roce 1975 vznikl nad původní stavbou kvůli limitům klesání dálnice.“
I když je realizace původního projektu hotová, práce se na část D1 vrátí. V roce 2022 začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna – a to od 182. kilometru po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 na Slovensko. V roce 2022/2023 by měla začít oprava mostu Šmejkalka přes Hrusický potok u Senohrab u Prahy. A do roku 2025 by podle Mátla měl být zprovozněn i poslední úsek Říkovice – Přerov.
Hudbou vzdálenější budoucnosti je rozšíření na šest pruhů v celé délce Praha – Brno. Po kompletní dostavbě by dálnice D1 měla mít celkem 377 kilometrů z Prahy přes Brno a Ostravu až k polským hranicím.