Mostní dominanta nového úseku silnice I/35 mezi Hrádkem nad Nisou a Bílým Kostelem měří skoro čtvrt kilometru a významně přispěla ke zrychlení dopravy na hranice. Brzy uplyne pět let od otevření tohoto unikátního mostu, pod který se podepsali projektanti z Valbeku.
Původní stará komunikace byla úzká, vedla zastavěnými úseky obcí, řidičům kladla mnoho nástrah, a hlavně v zimě se stávala těžce sjízdnou. Po otevření mostu z polského Porajówa do Žitavy v roce 2013 na ní výrazně vzrostla kamionová doprava. Situace se stala rychle neúnosnou. Václavice byly kvůli zvýšené kamionové dopravě určitou dobu úplně přetíženy.
Realizace stavby nebyla snadnou záležitostí. Výrazně se prodloužily termíny realizace kvůli sporům s majiteli pozemků. Nevyřešená restituce na jednom z pozemků navíc bránila energetikům dokončit přeložku vysokého napětí. Stavba mohla pokračovat až po vyvlastnění pozemků. Nově navržená trasa vede volným nezastavěným územím převážně po zemědělských pozemcích s minimálním zásahem do lesních porostů.
Silnice překonává členitý terén napříč třemi údolími. V návrzích projekční kanceláře Valbek se myslelo i na migraci zvěře, takže je podél trasy umístěno dostatečné množství mostů a propustků. “Technologicky nejzajímavější a nejnáročnější na celé stavbě je mostní objekt Václavice,” říká hlavní projektant Ing. Ivan Belda.
Velká část přemostění se nacházela nad obtížně přístupným prostorem Václavické přehrady a přilehlou silnicí III. třídy. Bylo nutné dva pilíře mostu založit v prostoru Václavické přehrady. Pro jejich zhotovení se muselo použít pažených jímek hloubky cca 4,0 m.
Mostaři Valbeku se ve složitém terénu rozhodli použít pro výstavbu 247,0 metrů dlouhého mostu technologii postupného vysouvání. Konstrukce se vysouvala (spouštěla) od opěry 50 (Hrádek nad Nisou) směrem k opěře 00 (Bílý Kostel), tj. směrem shora dolů v konstantním klesání 2%, které kopírovalo sklon nivelety. O tomto postupu bylo rozhodnuto na základě zvážení přístupnosti jednotlivých opěr. “Z konstrukčního hlediska se jedná o spřaženou ocelobetonovou dvoutrámovou konstrukci, která ve výsledném stádiu působí jako spojitý nosník o pěti polích”, dodává Belda.
Výstavba mostu probíhala plynule a v zásadě bez komplikací. Průběh výstavby bez komplikací, včetně rychlosti realizace samotné nosné konstrukce v obtížně přístupném terénu, potvrdila opodstatněnost návrhu spřažené ocelobetonové konstrukce, která je ideální pro použití technologie výstavby výsuvem. V Libereckém kraji se jedná o ojedinělý případ vysouvaného mostu.
Nová komunikace velmi ulevila obci Bílý Kostel a je výrazně rychlejší, protože obešla průjezd obcí a serpentinami kolem Grabštejna. Celý úsek je dlouhý 7,6 kilometru. Součástí realizace byla i přestavba mimoúrovňové křižovatky v Bílém Kostele, a výstavba dvou nových křižovatek a jedenáct mostních objektů.
Stavba celého úseku silnice I/35 urychlila cestování mezi Žitavou a Libercem. Pro tranzitní dopravu se stalo vítaným napojení na polskou silniční síť. Na německé straně došlo prostřednictvím silnice B178 z Žitavy k napojení na německou dálniční síť (A4) u města Bautzen.
Při jízdě po krásné nové silnici si dnes můžete připomenout šikovnost mostařů z Valbeku. Lidí, kteří se na projektu podíleli. Zvláštní poděkování jim patří za citlivý přístup k nádherné okolní krajině.