Společnost BUNG CZ s.r.o. patří od roku 2017 ke skupině VALBEK-EU a má na starost kompletní technický dozor staveb a koordinátory BOZP především v oblasti veřejných zakázek. Zároveň spadá i pod německý koncern BUNG GmbH. Tato spolupráce přináší nové obchodní příležitosti, ale také moderní postupy a novinky v digitalizaci projektové dokumentace a řízení staveb. Společnost vede mladý zkušený inženýr Miroslav Blažek, díky němuž se společnost velmi rychle rozrůstá.
Pane řediteli, společnost BUNG CZ s.r.o. je členem holdingu VALBEK-EU. Co máte ve skupině pod svými křídly?
Pod svými křídly máme kompletní technický dozor stavebníka a koordinátory BOZP v realizaci staveb. Zakázky máme především z oblasti veřejného sektoru, účastníme se výběrových řízení u různých investorů, jako je Ředitelství silnic a dálnic, kraje, města či obce. Působíme spíše jen v Čechách, na Moravě zatím moc ne. Železniční stavby dozorujeme pouze omezeně, kdy pro Správu železnic děláme podporu technickému dozoru stavebníka v oblasti financování staveb. Kontrolujeme např. fakturace a měsíční hlášení. Před zhruba půl rokem jsem povýšil kolegu z TDS na pozici obchodního ředitele. Má nyní za úkol starat se o obchodní příležitosti společnosti, proniknout i do soukromého sektoru v pozemních stavbách a oslovovat další investory. Rádi bychom se dostali do portfolia různých developerů.
rozhovor s Ing. Miroslavem Blažkem
Společnost BUNG má zároveň i německé majitele, koncern BUNG gruppe GmbH. Co přináší toto spojení investorům?
Řekl bych, že je to pro nás jednoznačně velkou výhodou. Naše německá “matka” má bohaté a několikaleté zkušenosti např. s digitalizací a metodou BIM a my tak můžeme čerpat z její praxe, úspěchů a přenášet tyto zkušenosti na český trh. Valbek a BUNG ale spolupracují již řadu let. Společně dělali některé česko-německé projekty, nyní aktuálně pracují na 32 kilometrů dlouhém železničním tunelu v Krušných horách, který propojí Heidenau a Ústí nad Labem. Investorům tak můžeme nabídnout nejen skvělé reference, ale i moderní postupy při zpracování projektové dokumentace v digitální podobě.
Účastníte se nějak postupného přechodu projektové dokumentace na její digitální podobu, tzv. BIM projektování? Co to pro vás bude v praxi znamenat?
Ano, v této fázi se snažíme pomoci při samotné tvorbě podmínek přechodu na digitální projektovou dokumentaci, a to v souvislosti s naší prací technického dozoru. Práce s daty by měla probíhat přes společný cloud stavby. Nás se digitalizace v podstatě dotkne jen okrajově, ale musíme být připraveni využívat různé platformy digitálního prostředí. Nyní začínáme na pilotních projektech, kde se již schvaluje dokumentace elektronicky, a doufám, že zanedlouho začneme jednu velkou stavbu dozorovat i s elektronickým stavebním deníkem. V praxi to pro nás bude změna v tom, že budeme po stavbě chodit s tabletem, papírová dokumentace by měla do budoucna úplně odpadnout.
Samotný přechod se postupně rodí. Řešíme problémy např. s tím, že je více dodavatelů software. Ten by měl sice zajišťovat zhotovitel, ale investor si může stanovit své podmínky ve smlouvách o dílo, a to již ve fázi vyhlášení soutěže. Chceme mít ve Valbek jednotný software, deník i společné datové úložiště. Jsme proto v kontaktu s vývojáři a dáváme jim věcné připomínky, aby byl software plně funkční a pro nás maximálně využitelný.
Jak se mění Vaše profese v souvislosti s vývojem nových technologií, změnami legislativy apod.?
Tak jako v každé oblasti stavebnictví se i my musíme neustále vzdělávat. Ve firmě k tomu využíváme tzv. hluché měsíce, kdy se moc nestaví a je na to více času. Chci, aby naši zaměstnanci měli dostatečné vzdělání, hradíme jim školení, podporujeme studium k získání různých oprávnění, autorizací atd. Dostávají i motivační podporu po získání nových certifikací. Vzděláváme se i v oblasti práce se software, úložišti dat, musíme být informovaní o nových technologiích.
Co se týká legislativy, naše profese jde samozřejmě ruku v ruce se změnami stavebního zákona, který se má opět novelizovat, dále se změnami norem a dalších předpisů a zákonů. Již delší dobu se v rámci Evropské unie zavádí i tzv. FIDIC – což je jednotná a standardizovaná smlouva a postupy pro různé instituce, jak veřejné, tak i pro soukromý sektor. Každý investor si ale může určit své zvláštní podmínky. Musíme tedy vše hlídat a stále se školit a sebevzdělávat.
Je dostatek kvalitních pracovníků ve Vašem oboru? Hledáte nové kolegy?
V roce 2017 jsme začínali čtyři, nyní máme dvacet zaměstnanců. Jen v roce 2021 jsme se rozrostli o osm lidí, protože jsme měli hodně práce i s výhledem na další období. Letos chceme ještě další tři kolegy nabrat. Kvalitních lidí není nikdy dost. Když narazíme na někoho zkušeného, kdo má potřebné vzdělání, praxi i autorizace a obstojí u pohovoru, vždy se mu snažím u nás práci najít a vyzkoušet ho, jak mu sedí pozice TDS. Bohužel stavební obor není v dnešní době moc dobře propagovaný a veřejnost pouze poukazuje na chyby. Nepíše se o tom, co se kde povedlo, proto se ani na střední a vysoké školy nehlásí moc studentů a pouze málo z nich se pak stavebnímu oboru věnují. Více by o tomto problému jistě mohl vyprávět kolega Lukáš Vráblík, který učí na ČVUT…
Původně jste projektant mostních konstrukcí, kudy vedla Vaše cesta až na pozici ředitele společnosti?
Cesta byla velmi zajímavá… Začala tak trochu nešťastně, když jsem byl odejit (prostě mě vyhodili) ve třetím semestru z ČVUT. Tak jsem si musel najít práci a bohužel bylo těsně před krizí ve stavebnictví. Věděl jsem ale, že se na školu chci vrátit. Tehdy jsem měl dvě nabídky a já se rozhodl pro společnost NOVÁK & PARTNER, kde jsem nastoupil na pozici konstruktéra mostních staveb. O mostech jsem nic moc nevěděl, ale naštěstí mi byla statika blízká ze střední školy. Jako “mladé ucho” si mě vzal pod křídla vedoucí Ing. Vladimír Engler. Díky němu mě začala mostařina hodně bavit a když jsem se po třičtvrtě roce vrátil na ČVUT, byla má cesta jasně dána. Po zbytek pětiletého studia jsem stále docházel na brigády do společnosti, která je nyní již také pod křídly VALBEKU. Po dokončení studií jsem zde ještě několik let zůstal a stal se ze mě projektant mostních staveb.
V další životní fázi, kdy jsem se rozhodl založit rodinu, jsem se chtěl i profesně někam posunout. Rozhodoval jsem se mezi stavbyvedoucím a pozicí TDS. Jelikož je v rámci holdingu VALBEK i společnost IBR Consulting, která se zabývá TDS, rozhodl jsem se do ní přejít. Tato práce mě velmi naplňovala. Po necelých dvou letech přišla od vedení nabídka řídit firmu BUNG CZ, kde VALBEK-EU odkoupil podíl. Bylo to pro mě těžké rozhodování, protože jsem se ve svém věku na takovou zodpovědnou pozici moc necítil. Ale vedení bylo jiného názoru a tak jsem se stal jednatelem a ředitelem společnosti BUNG CZ.
Ve společnosti ale stále působíte jako technický dozor stavby. Které projekty jste v poslední době vedl?
Ano, i když mám v pozici ředitele spoustu práce, chci se i nadále věnovat svému oboru a jezdit na stavby i jako technický dozor. Jen je to teď spíš můj koníček… Jako mostař mám na starosti všechny mosty u nás ve firmě, protože mám jako jediný veškeré potřebné autorizace a oprávnění. Z projektů, které bych rád vyzdvihnul, je to např. obchvat Velkého Beranova na Vysočině, kde stojí dva krásné mosty, každý s rozpětím přes 100 m. Minulý rok jsem se na téměř celý úvazek věnoval stavbě D0 510 – mostu přes Chlumeckou ulici v Praze a nyní začíná stavba druhého mostu v opačném jízdním směru. Minulý rok jsme vyhráli TDS a koordinátora BOZP na Lávce v Hradci Králové, což je velmi nestandardní a složitá konstrukce ze segmentů z vysokopevnostního betonu s ocelovými žebry, která je dodatečně předpjatá. Je tam velmi mnoho i pro mě nových technologií a materiálů, což je pro mě taková výzva a rád se přiučím.
obchvat Velký Beranov
Jak se společnosti vedlo v covidové době? Museli jste nějak omezovat provoz, stíhali jste zakázky?
V podstatě se toho pro nás moc nezměnilo. Většina mých kolegů pracuje na stavbách a formou homeoffice, takže se situace jen lehce změnila ve prospěch domácí práce. Samozřejmě jsme dodržovali veškeré předepsané standardy ve smyslu nošení ochranných pomůcek atd. Přes občasné pracovní výpadky při onemocnění jsme ale vše bez problému ustáli. A i když byl kolikrát tlak ze strany zhotovitelů a investorů na termíny, ceny i postupy, my jsme na nic nehleděli a prostě dělali svoji práci.
Na jaké stavby, na kterých jste pracovali v minulých dvou letech, jste pyšní?
Spolupracovali jsme na dálničních obchvatech, např. na stavbě I/35 MÚK Rádelský mlýn, D6 Lubenec obchvat, D1 úsek 16, I20 a II230 v Plzni, Plaská – Chrástecká. Z pozemních staveb bych jmenoval 130 metrů dlouhé několikapodlažní parkoviště P+R v Brandýse nad Labem nebo jsme v tomto městě dozorovali výstavbu mateřské školy. Zde jsme se potkali s novými moderními smart technologiemi, např. solárními panely, tepelnými vrty a rekuperací, což nás opět v něčem poučilo.
A které zajímavé projekty máte nyní před sebou?
Spolupracujeme na projektech, které běží – I/9 Nový Bor-Svor, mosty na silnici R35 v Liberci, obchvat v Jaroměři, I/36 Pardubice (Trnová-Fáblovka-Dubina), na Plzeňsku to je úsek Šlovice-Přeštice. Z pozemních staveb to je např. developerský projekt Smíchov city v Praze, dokončujeme rekonstrukci praktické školy Svítání v Pardubicích nebo začínáme školku v Praze ve Strašnicích. Jako perličku bych uvedl projekt Věznice na Pankráci, kde se budou řešit energetické úspory budov. Věřím, že budeme úspěšní i v dalších výběrových řízeních, do kterých letos chceme vstoupit.
Šlovice – Přeštice
Ing. Miroslav Blažek je jednatelem a ředitelem společnosti BUNG CZ s.r.o. od února 2018. V současné době jej mimo práci zaměstnává stavba rodinného domu, čímž si plní svůj dávný sen. Je ženatý, má dva syny a ve volném čase (kterého bohužel nyní moc nemá) rád sportuje. Rád relaxuje třeba jízdou na kole.