S pokračující pandemií a omezeními se některé společnosti v roce 2021 potýkaly s provozními nebo ekonomickými problémy. Společnosti VALBEK se to ale netýkalo. Provoz vyřešila prací na dálku. Dokončeny tak mohly být rozpracované projekty i příprava na další zakázky, které zaručují práci na několik let dopředu. Chystá se také na vstup na nový trh ve Švédsku. Hledá proto další projektanty a jiné odborné profese pro spolupráci nejen v ČR.
Pane řediteli, jak se firmě v dalším pandemickém roce, který ovlivňoval životy nás všech, dařilo?
Řekl bych, že dle očekávání. Finální ekonomické výsledky za rok 2021 ještě nemáme, finanční rok uzavíráme až v dubnu. Zatím to ale vypadá, že náš plán, který jsme si nastavili, se v podstatě naplní. Propady v projektování jsme zaznamenali v soukromém sektoru, kdy se nám díla nedařilo z mnohých důvodů dovést k odevzdání a následné fakturaci. Většinou to způsobily změny u investora, anebo legislativní záležitosti. Soukromí investoři mnohem rychleji reagují na změny na trhu, více řeší všeobecné zdražování, a tak dochází k větším změnám. Veřejný sektor naopak rostl. Připravujeme několik velkých projektů pro Ředitelství silnic a dálnic a Správu železnic. Propad však očekáváme v naší stavební firmě BREX, rapidně totiž roste cena práce i stavebních materiálů. Výsledek hospodaření celé skupiny by se měl pohybovat někde kolem čísel loňského roku.
rozhovor s Ing. Lukášem Hruboněm
Znamenala pandemická opatření nějaká omezení ve fungování společnosti?
Kromě běžných omezení, která byla dána legislativou a kterým jsme se přizpůsobili, se nás pandemie naštěstí nijak v provozu nedotkla. Nejvíce jsme měli najednou nemocných asi 10 % zaměstnanců, což se ale dalo provozně zvládnout. Oceňuji přístup všech kolegů, kteří pravidla i pokyny dodržovali a přispívali tak k hladkému chodu společnosti. Myslím si, že největší vliv na naši práci měla bohužel všeobecně “blbá nálada” ve společnosti jako takové a absence kontaktů. Lidé se vzájemně odcizili. Porady on-line jsou sice možná efektivnější, ale jsme lidé a měli bychom se potkávat.
Většina zaměstnanců ve VALBEKU pracuje na počítači, umožnili jste jim homeoffice?
Ano, práci z domu jsme našim zaměstnancům samozřejmě umožnili. Pro zaměstnavatele to má své výhody ale i nevýhody a do budoucna bychom se tomu chtěli spíše vyhnout. Všimli jsme si totiž, že došlo ke zpomalení procesů. Lidé si přeci jen více věcí vyříkají osobně rychleji, než přes e-mail a jiné online nástroje. A ruku na srdce – taky jsme všichni trochu zpohodlněli, zvykli si být doma a kolikrát třeba té práci nevěnovali tolik úsilí, kolik bychom mohli. V některých divizích, kde byli kolegové dlouho na homeoffice, jsme zaznamenali propad v plnění plánu. Samozřejmě to ale může mít více důvodů. Chápu, že pro ty, kdo měli rodinné či zdravotní potíže, byla práce z domu, byť v omezeném režimu, jediným řešením, jak to všechno skloubit. Se zvýšeným úsilím jsme ale termíny prací v převážné většině stíhali, takže ve výsledku se celá firma dala řídit i “na dálku” a v “omezeném režimu” a chci za to kolegům moc poděkovat.
Zaznamenali jste nárůst objednávek, nebo se stavebnictví zpomalilo?
Jak jsem již nastínil v úvodu, příprava staveb se nezastavila. Zde bych odhadl nárůst o 20-30 %. Stavebnictví se ale zpomalilo, a to nejen z důvodu růstu cen materiálů a dalších vstupů, ale také kvůli nedostatku dělnických profesí. Ekonomická krize nás ale ještě zřejmě čeká a s tím i zbrždění investic.
Které projekty se vám vloni podařilo dokončit?
Letos se otevřel 15 km dlouhý úsek dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice, jehož zrod byl velmi složitý. Jen projektování trvalo zhruba 12 let. Dokončili jsme také projektovou dokumentaci pro stavební povolení D11 v dalším úseku, a to D11 1009 Trutnov – státní hranice ČR/PL. Ten má být dlouhý 21 km. Nyní pracujeme na dalším stupni VD-ZDS. Dále jsme dokončili zadávací dokumentaci dálnice D3 v úseku pod Českými Budějovicemi Třebonín – Kaplice. Tato akce je nyní ve výstavbě. Dokončena je také PD pro stavební povolení této dálnice v úseku Kaplice nádraží – Nažidla o délce 12 km. Na dálnici D35 dokončujeme dokumentaci pro společné povolení v úseku Litomyšl – Janov.
D1109 Trutnov – Královec
Pracujeme také na dalších zajímavých projektech. Jedním z nich je testovací polygon pro BMW v Sokolově, kde projektujeme infrastrukturu i pozemní stavby. V mezinárodním sdružení firem jsme vyhráli přípravu projektu pro územní rozhodnutí Podkrušnohorského tunelu (26 km), který bude součástí železničního vysokorychlostního spojení Drážďany – Praha. Dále musím zmínit i úspěch v tendru na vysokorychlostní trať v úseku Modřice – Šakvice. Je to 30 km dlouhý úsek železnice pod Brnem. Zde jsme také uspěli ve sdružení mezinárodních firem. Pracujeme také na rekonstrukci Barrandovského mostu, důležité dopravní tepně naší metropole.
Jak se Valbeku daří na zahraničních trzích? Který trh je dominantní a kam chcete růst?
Dominantní je pro nás Slovensko, kde jsme druhá největší společnost na projekčním trhu. Pracujeme na největších projektech železnic: Poprad- Krompachy a Malacky-Kúty. Příprava na silnicích se ale v tuto chvíli téměř zastavila – i když je 2 roky po volbách, tak se pořád moc staveb neplánuje.
Dařit se nám začalo vloni na Ukrajině, kde máme ale nyní zcela jiné starosti. Vzhledem k probíhající válce se snažíme našim kolegům a jejich rodinám pomoct, jak se dá. Pracuje zde pro nás téměř dvacet lidí, kterým se snažíme poskytnout zázemí v Košicích. Naše kolegy z Ukrajiny téměř všechny známe osobně, asi 80 % z nich jsme kdysi vzali po studiích na kyjevské univerzitě sem do Liberce, předali jim své know-how a když byli připraveni, vyslali jsme je zpět na Ukrajinu, aby nám tam vedli dceřinou firmu. Co se týká našich aktivit v Rusku, tak ty jsme okamžitě přerušili. Práce jsme předali partnerovi a Valbek v Rusku končí, protože pro tuto zemi nechceme dál pracovat.
A naše plány? V tuto chvíli již snad mohu říct, že podnikáme kroky k tomu, abychom pronikli na švédský trh. Zakládáme zde novou firmu, máme místního partnera a věřím, že se nám podaří pobočku Valbeku brzy otevřít. Chceme projektovat silnice, železnice a mosty. Chceme začít na počtu 10 zaměstnanců, plánujeme zde mít až 30 lidí. Nemusíme ale zaměstnávat všechny profese, protože některé práce dokážeme dělat i na dálku z Česka, stejně tak jako to děláme s kolegy na Ukrajině.
Máte dostatek zaměstnanců a pokryjete bez problému všechny zakázky?
Stavebnictví se potýká s nedostatkem lidí dlouhodobě a i my máme spíše více zakázek než lidí. Zasmluvněnou práci máme takřka na 2 roky dopředu. Valbek je znám svou kvalitní prací a investoři si na nás mnohdy rádi počkají. Nejdeme a ani nechceme jít cestou outsourcingu, ačkoliv bychom si práci mohli ještě tímto způsobem nabrat.
Kvalitních specialistů ale není nikdy dost, proto stále hledáme především odborné technické profese, jako je elektrikář, vzduchař, plynař, specialisty v oboru zabezpečovacího zařízení, trakčního vedení atd. Lidi se střední i vysokou školou. Samozřejmě hledáme zkušené projektanty, na druhou stranu se nám osvědčilo působit už na školách a nabízet studentům praxi a stáže a své zaměstnance si takto “zaháčkovat” už při studiích.
Jaké vidíte výhody v práci pro VALBEK?
Musím říci, že stávající zaměstnanci nám příliš neodchází. Jsme tu skvělý tým lidí se společnými zájmy, stýkáme se i mimo pracovní život. Myslím si, že naši lidé jsou k Valbeku opravdu loajální. No a my se jim snažíme vyjít vstříc, jak můžeme – od spousty benefitů, moderního pracovního prostředí, přizpůsobení práce, až třeba po podporu v jejich dalším studiu. Investujeme také do vybavení, které k práci potřebují, nebo by jim ji usnadnilo. Lidé mohou vždy přijít i s vlastním návrhem. Jsme stabilní společnost, máme jistotu práce vždy na několik let dopředu, nemáme dluhy a máme jasnou vlastnickou strukturu v čele s českými majiteli. Třeba toto je největší benefit pro mě.
Exkurze I/35 Časy – Ostrov
Jak vidíte rok 2022, jaký pro VALBEK bude?
V letošním roce chceme dokončit změnu struktury naší společnosti. Od 1. května se na Slovensku mění Valbek&Prodex spol. s.r.o. na Valbek SK s.r.o., a tím se dokončí jeho integrace do struktury. Pod holdingovou strukturou VALBEK-EU a. s. tak jsou projekční firmy Valbek CZ a Valbek SK, společnost BUNG CZ, která poskytuje služby technického dozoru společnost AZ GEO provádí průzkumné a geologické práce, společnost V-CON a BREX přípravu a realizaci staveb. Valbek UA je dceřinou společností Valbek CZ, stejně tak jako bude švédská Valbek SE.
Jak jsem už zmínil, očekáváme začátek hospodářské krize, což bude zcela jistě znamenat zvolnění přípravy staveb. V krátkodobém výhledu ale neočekáváme pokles hospodářských výsledků, protože práci máme nasmlouvanou. Významnou změnou bude také volba nového představenstva. Majitelé se rozhodli odejít z vedoucích postů a budou nadále působit v dozorčí radě. Čeká nás tedy změna vedení, které zcela jistě přinese další nové podněty k rozvoji naší společnosti.
Děkuji za rozhovor.