Dálnice D7 spojuje Prahu přes Louny, Chomutov a Horu Sv. Šebestiána s německým Chemnitzem. Bývala to jedna z nejnebezpečnějších komunikací v ČR. Zásluhu na její proměně v dálnici s bezpečným a plynulým provozem má i přestavba vysoce nehodového úseku u Panenského Týnce. Záměr, realizaci i detaily projektu nám prozradila Ing. Petra Líbalová .
Práce probíhají především v levém jízdním pásu budoucí dálnice. Úsek stávající silnice I/7 od začátku stavby do 0,9 km je kompletně odstraněn a provoz je převeden na souběžnou I/7K, která byla kvůli tomu rozšířena o 0,5 m.
Od 0,9 km se provoz vrací na původní silnici I/7. Na 2,5 km je znovu odkloněn provizorním sjezdem směrem k okružní křižovatce, která je součástí nové mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Panenský Týnec. Jedna z již funkčních větví MÚK umožňuje opět se napojit na silnici I/7.
Nejintenzivněji se pracuje na levém jízdním pásu v zářezu na úseku 1,7 – 2,5 km, kde se již pokládají vozovkové vrstvy. A dále na MÚK Panenský Týnec.
Na MÚK Panenský Týnec se aktuálně pracuje na mostu na D7 přes silnici III/23737. Provoz, který je nyní veden přes okružní křižovatku a větev MÚK, je v plánu co nejrychleji převést na levý jízdní pruh dálnice D7 ještě před začátkem zimy.
Hlavním záměrem projektu je zkapacitnění dopravy v úseku. Konkrétně to znamená vybudování čtyřpruhové dálnice a kompletní rekonstrukci křížení v místě Panenského Týnce.
Dále se staví 3 mosty a přeložky silnic nižších tříd. A to doprovází mnoho drobných realizací, jako jsou protihlukové stěny, odvodnění, retenční nádrže, oplocení a úpravy inženýrských sítí.
Kapacita bývalé silnice by zanedlouho byla vyčerpána a nebyla by schopna pojmout stále hustší kamionovou dopravu. S tím, jak v okolí rostou průmyslové zóny Most, Louny, Postoloprty a Žatec-Triangle, bylo bezpodmínečně nutné nejen zlepšit bezpečnost úseku, ale plynulost dopravy vůbec.
Dvoupruhová silnice bude nahrazena čtyřpruhovou dálnicí se středním dělicím pásem, ve kterém budou osazena svodidla. S ohledem na navazující úseky nebylo možné využít stávající vedení silnice I/7 a bylo nutné vybudovat kompletně nový úsek dálnice.
Dopravní omezení jsou v minimálním potřebném rozsahu, nemají podobu velkých objížděk. Doprava se svádí na blízké komunikace, případně má podobu omezení rychlosti – nikde se však netvoří nějaké delší kolony.
Úsek by měl být podle plánu plně v provozu a bez omezení na podzim roku 2021.
Na úseku bude dovolená rychlost 130 km/h.
Provoz zemědělské techniky plánujeme odklonit na polní cesty, které doprovází D7 po obou stranách.
Neztratí. Každá stavba tohoto typu sice přináší kácení stromů. Nicméně vše bude kompenzováno náhradní výsadbou. Ta zahrnuje ozelenění pásu mezi polní cestou a zářezem dálnice v délce 900 m. Vysadí se tam na 350 stromů a přes 1000 keřů. A plánujeme i menší výsadby kolem silnic nižších tříd.
Práce na projektu takového rozsahu je zajímavá a velmi podnětná vůbec. Zajímavým se stává vlastně vše, co je mimo rámec obvyklého. Kupříkladu v úseku 0,36 – 0,72 km je navržen 70° svah. Ten měl být původně vyztužen systémem se zatravněným lícem, posléze byl nahrazen za líc kamenný v rámci požadavku na bezúdržbový povrch. I v době realizace se objevují názory, zda by tento vyztužený svah nebylo lepší nahradit betonovou zdí.
Je to především zvýšení bezpečnosti v úseku, který býval nehodový. Odstraní se úrovňová křižovatka do Panenského Týnce s velmi špatnými rozhledy. Rovněž se v celém úseku osadí svodidla dle platných předpisů a zajistí se potřebné rozhledy pro zastavení.