Křižovatka Rádelský Mlýn představuje jedno z nejrizikovějších míst na trase Praha – Liberec. Křížení silnic odporuje současným standardům a normám, proto je každoročně místem vzniku řady velmi vážných dopravních nehod. To se ale brzy změní díky projektu Ing. Jan Stacha z Valbeku. Křižovatku Rádelský Mlýn totiž čeká komplexní rekonstrukce.
Přestavba složité a rizikové křižovatky
Křižovatku Rádelský Mlýn čeká podle plánů narovnání celé silnice I/35, přestavbou projde sjezd na Jablonec i křižovatka se silnicí I/65 a dále i nájezd od Jablonce nad Nisou. Posune se koryto Jeřmanického potoka i cyklostezka. Sjezd ve směru od Liberce na Jablonec nad Nisou se vyřeší pomocí nového mostu nad čtyřpruhovou silnicí I/35. Na Liberec se směrem od Jablonce bude najíždět novou křižovatkovou větví a všechny větve budou pak přehledněji napojeny na silnici I/65 vedoucí do Jablonce.
Zdroj: Valbek vizualizace
Původní projekt křižovatky pochází z let 1972 až 1973. Odpovídala tehdejším potřebám silnice pro motorová vozidla? Nebo tehdejší projektanti neměli technické možnosti dnešních stavebníků? Nebo to celé jenom nedomysleli?
Ve své době křižovatka odpovídala stavu, pro který se navrhovala. Byla ovšem projektována pro jiné množství dopravy a podle norem, které od té doby taky prošly určitou revizí. Za tu dobu došlo k nárůstu dopravy, která křižovatkou projede, a také se změnil vozový park, jezdí se výrazně rychleji než v době, kdy křižovatku stavěli, takže technické nedostatky vyplynuly až v průběhu užívání. Dříve se také nejednalo o tak významnou křižovatku, dnes jde o hlavní trasu napojení krajského města a okolních měst na dálnici na Prahu a stejně tak v opačném směru k hranicím.
Co je podle vás příčinou častých dopravních nehod na křižovatce?
Určitě se nedá ukázat na jednu konkrétní příčinu, hlavní problém tkví v samotném uspořádání křižovatky, která je zejména ve směru od Liberce na Jablonec nad Nisou nevyhovující, jde o malý poloměr na sjezdu a dále stávající úrovňové křížení v místě napojení na silnici I/65. Ve směru od Jablonce nad Nisou je uspořádání jednotlivých nájezdů na silnici I/35 nepřehledné – k tomu je ovšem třeba přičíst, že řada řidičů nedodržuje základní pravidla silničního provozu.
Jak se k projektu úpravy křižovatky dostal Valbek?
Valbek pracuje na úpravách křižovatky už od technické studie. Ve studii vzešly návrhy na úpravu křižovatky z vícero projekčních kanceláří, pro podrobnější rozpracování byl ale vybrán právě návrh Valbeku, takže jsme byli u změny křižovatky už od začátku dokumentace. Já jsem se k projektu křižovatky Rádelský Mlýn dostal při tvorbě dokumentace pro územní rozhodnutí. Na projektu jsem spolupracoval od stavebního povolení až po zadávací dokumentaci.
Měli jste nějaká „pracovní řešení“, která jste museli z určitých důvodů zavrhnout?
Jiné varianty návrhu úprav se eliminovaly v době technické studie, kdy se zkoumala jejich proveditelnost. V úvahu mimo jiné připadal například návrh prstence v údolí. V průběhu podrobnějšího rozpracování dokumentace jsme pak naráželi na různá prostorová omezení, která jsme museli řešit. Celá stavba se totiž odehrává na malém prostoru.
Při úpravě křižovatky by mělo dojít k posunutí koryta Jeřmanického potoka – jak se dá posunout potok?
V tomto případě poměrně obtížně. Potok teče pod celou křižovatkou, už teď pod ní protéká v délce 140 metrů a my budeme jeho zatrubnění pod křižovatkou prodlužovat ještě na navazujících 100 metrech. Nejedná se o nějaký technický zázrak, ale zde je situace značně ztížená omezeným prostorem, na kterém se přeložka musí postavit. Protože potok protéká pod celou křižovatkou, je to první stavební objekt, který je potřeba realizovat po zahájení stavby.
Bude kácení lesní plochy kompenzovat zeleň mezi jednotlivými silnicemi křižovatky? Ve vizualizaci byla řada keřů a stromů, ale osobně jsem nikdy takhle zelenou dálniční křižovatku neviděla – bude skutečně taková?
Vždy máme snahu zábor lesních či jiných pozemků minimalizovat, proto jsme se i u tohoto projektu snažili zasahovat do okolních pozemků opravdu minimálně. Mezi větvemi křižovatky jsou navrženy výsadby, které kácení částečně kompenzují. Podle vizualizace křižovatka působí, že bude prakticky v lese, ale takhle zazeleněné to tam asi nebude. Stromy nemohou být nasázeny tak nahusto a blízko komunikace, protože existují určité bezpečnostní požadavky, například jak daleko může být od komunikace strom apod.
Jak jsou na tom práce na křižovatce nyní?
Stavba začala v březnu vybouráváním a odstraňováním stávajících konstrukcí a zatím jde vše podle plánu. Práce postupují dobře a aktuální situace a různá omezení stavbu nijak výrazně neovlivňují.
Je u nás obvyklé, že se začne stavět tak brzy po zpracování projektu?
Bohužel to není obvyklé. Příprava projektů je u nás zdlouhavá a už jsme si zvykli považovat za standardní to, že se všechno vleče. Projekty připravené v kratším čase pak působí velmi nadstandardně. Příprava a povolování projektů by určitě mohly být rychlejší. Projekt křižovatky byl „ochuzen“ o různé komplikace, jako jsou třeba odvolání v průběhu povolovacích řízení, které doprovázejí velké akce. Průběh byl hladký, proto se podařilo získat potřebná povolení v krátkém časovém úseku.
Jak bude po dobu stavby řešena doprava? Bude křižovatka průjezdná?
Jednou z podmínek projektu bylo zachování průjezdu ve směru Liberec – Turnov na komunikaci I/35. Až se rozjedou hlavní stavební práce, bude veškerá doprava převedená na jednu půlku silnice I/35. V průběhu výstavby se pak převede na nově postavenou půlku. Po celou dobu výstavby bude zavřeno napojení silnice od Jablonce a od Rychnova nad Nisou.
Byl to váš největší projekt přestavby křižovatky, nebo jsou takové obří akce ve Valbeku denním chlebem?
Velké projekty jsou ve Valbeku skutečně denním chlebem, určitě by se našly i mnohem větší akce. Pro mě to je v tomto ohledu prvotina a pokud se na projekt podíváte v měřítku krajských staveb, je to také jedna z větších akcí.
Co považujete na celém projektu za jeho největší komplikaci?
Největší komplikací projektu bylo vypořádat se s omezenými prostorovými podmínkami, které v tomto sevřeném údolí jsou. Na opravdu malý prostor se musí vejít velké množství objektů. Není mnoho místa pro to, aby mohly být komunikace vedené jinak a zároveň odpovídaly všem předpisům. Na této ploše se navíc brzy začnou prolínat práce na jednotlivých stavebních objektech. Budou se stavět dva mosty, několik opěrných a zárubních zdí a do toho bude dál projíždět křižovatkou doprava.
Jak osobně vnímáte u projektu podporu veřejnosti? Jsou lidé rádi za odstranění riskantního bodu a jsou podle vás ochotni vydržet po určitou dobu i nezbytná omezení?
Myslím si, že vztah veřejnosti k dopravním stavbám obecně není úplně kladný. Do doby, než se stavba zrealizuje, převládají negativní dojmy, že je zase něco rozkopaného, všude jsou uzavírky a člověk musí dodržovat řadu omezení. Přínosy dopravních staveb se ukáží, až když se pustí do provozu. Potom je i veřejnost začne náležitě oceňovat.
Kdy se přibližně můžeme těšit na průjezd novou křižovatkou?
Provoz na jednotlivých částech křižovatky Rádelský Mlýn bude spouštěn v průběhu roku 2022, celá křižovatka pak bude kompletně dokončena do konce roku 2022. Těšit se můžete na přehlednější a bezpečnější dopravní stavbu, která plně respektuje současné technické požadavky a stav silničního provozu.
Foto: Michaela Šenberková