Už za dva roky by se Pražané a obyvatelé Středočeského kraje měli dočkat rychlodráhy Praha – Letiště Václava Havla – Kladno. Ta zkrátí každodenní cestu tisícům dojíždějících. V roce 2025 se z Kladna do centra Prahy na linku B dostanete za pouhých 15 minut. Celý projekt je aktuálně naceněn na 40 miliard korun a kromě nových kolejí nás čeká také modernizace železničních stanic a zastávek.
Na Veleslavíně proto vyroste nové nádraží. Jeho hlavním přínosem bude přímý přestup na linky metra A, omezení hluku a vibrací díky novým protihlukovým opatřením a také zvýšení bezpečnosti kolem kolejí. Součástí výstavby budou i nové parkové úpravy a zázemí pro cestující.
Nádraží si získalo velký zájem architektonické obce. Bylo to totiž poprvé, kdy se vyhlásila soutěž na podobu železniční zastávky. Zadavatel (Správa železnic) si přál nové řešení železniční zastávky a koncepční návrh, který se využije i pro další stavby na nové trati. Cílem je, aby se nádraží, které se nachází poblíž tramvajové zastávky a stanice metra, stalo využívaným uzlem hromadné dopravy.
Do soutěže bylo přihlášeno 22 návrhů. Z nich vybírala mezinárodní porota, ve které zasedli například Ing. Arch. Eva Smutná, která zodpovídá za strategický rozvoj Prahy 6, bývalý hlavní architekt města Budapešť Sandor Finta, Msc. Arch., nebo Ing. Pavel Paidar, náměstek ředitele OJ pro techniku Správy železnic. Do druhého kola postoupily návrhy firem Projektil Architekti, ra.15, monom works, ABTSMOLEN a Idhea Architekti.
Autorem vítězného návrhu se stali Zuzana Kučerová a Dalibor Hlaváček ze studia Idhea Architekti. Nechali se inspirovat dynamikou a rychlostí vlakové dopravy. Vymysleli jednoduše rozpoznatelný orientační bod, který má transformovat lokalitu a stát se „bránou do hlavního města“. Soustředili se také na ekologické aspekty městského prostředí. Nová budova například dokáže zadržovat vodu a zavlažovat tak zelenou střechu, která přímo naváže na deset kilometrů dlouhý park. Součástí návrhu je také nové náměstí, budovy s obchodním a bytovým záměrem a podzemní parkování pro 1700 aut. Realizace by měla proběhnout mezi lety 2025 a 2029.
Zajímavostí je, že stará nádražní budova bude zachována. Nově poslouží jako administrativní budova a prostor s kavárnou a komunitní zahradou pro obyvatele Prahy 6.