Výstavba mostu přes řeku Orlici v Hradci Králové, v místní části Svinary, je v současné době v plném proudu a na podzim letošního roku je plánováno jeho otevření pro předčasné užívání, na které obyvatelé této části Hradce Králové netrpělivě čekají. Nový most nahradí původní most z roku 1907, který byl v lednu 2017 kvůli svému havarijnímu stavu uzavřen pro veškerou automobilovou dopravu.
Pojďme se nyní ohlédnout za tím, jak probíhala příprava celého projektu a stavby, trvající téměř sedm let.
2011/11
Vše z naší strany začalo již v listopadu roku 2011, kdy mostaři z libereckého střediska firmy Valbek získali od Správy a údržby silnic (SÚS) Královéhradeckého kraje zakázku na vypracování návrhu na rekonstrukci původního mostu plukovníka Šrámka, za účelem zvýšení jeho zatížitelnosti, která v té době byla 10t / 20t (normální / výhradní).
Po prohlídce mostu doporučili naši mostaři investorovi před zahájením projektových prací na rekonstrukci mostu nejdříve provést diagnostický průzkum.
2012/06
Firma Diagnostika stavebních konstrukcí s.r.o. provedla diagnostiku mostu a poskytla podrobné informace o celé nosné konstrukci včetně detailů.
2012/07
Na základě výsledků diagnostického průzkumu mostaři provedli statický výpočet zatížitelnost mostu s výsledkem: normální 8t / výhradní 16t. Stanovená výhradní zatížitelnost se nelíbila Dopravnímu podniku města Hradec Králové (DPMHK), protože maximální provozní hmotnost jím provozovaných autobusů byla 18t. Z tohoto důvodu bylo vypracováno doplnění statického výpočtu o posouzení pro konkrétní vozidla, na jehož základě byla autobusům DPMHK udělena výjimka ve formě dodatkové tabulky doplněné ke svislému dopravnímu značení zatížitelnosti mostu.
Po tomto okamžitém opatření mostaři seznámili investora s výsledky diagnostického průzkumu, ze kterého vyplynulo, že ekonomicky výhodnější variantou, jak zajistit dnešními předpisy požadovanou zatížitelnost mostu, je varianta vybudování nové konstrukce, namísto složité a ekonomicky nevýhodné varianty rekonstrukce.
2013/01
Investor požádal o předložení návrhů nového mostu pro varianty – jednopolový a dvoupolový most.
varianta A: dvě pole s úpravou a využitím středního pilíře se šířkovým uspořádáním S 6,5 s oboustrannými chodníky šířky 1,5 m
variantu B: jedno pole se šířkovým uspořádáním S 7,5 s jednostranným chodníkem šířky 1,5 m na návodní straně mostu
Ve skupině Valbek jsme vypsali vnitrofiremní soutěž, do které se přihlásilo celkem 11 návrhů pro každou variantu.
Hodnotící komise, ve složení Ing. Koloušek, Ing. Kubíček CSc., Ing. Lenner, vybrala 4 návrhy.
Vybrané návrhy byly prezentovány investorovi, který z nich vybral 2+2 návrhy (A1, A2, B1, B3) pro dopracování do formy architektonické studie.
2013/02
Investor prostudoval předloženou architektonickou studii a zohlednil doporučení Povodí Labe s.p.. Výsledkem bylo rozhodnutí o pokračování ve variantě bez pilíře v korytě řeky. Návrhy jednopolové varianty mostu doplněné o vizualizace byly předloženy OHA MMHK (Odbor hlavního architekta Magistrát města Hradec Králové), který pro zpracování DÚR doporučil návrh B1 (návrh Ing. Ondřeje Svobody – Valbek Liberec), který byl současně i vítězným návrhem vnitrofiremní soutěže.
Návrh B1 se od ostatních návrhů, mimo nejpříznivěji vnímaného architektonického ztvárnění které zaujalo OHA, odlišoval také v konstrukčním řešení nosné konstrukce. Ostatní návrhy byly sice rovněž řešeny jako obloukový most s dolní, případně mezilehlou mostovkou (tzv. Langerův trám), ale všechny uvažovaly s ocelovou ortotropní mostovkou nebo spřaženou ocelobetonovou deskou. Naproti tomu vítězný návrh uvažoval s předepnutou betonovou mostovkou s vetknutými ocelovými oblouky.
2013/04
OHA MMHK oficiálně schválil návrh B1 a kolegium primátora rozhodlo, že nebude vyhlášena architektonicko-dopravní soutěž na řešení mostu plukovníka Šrámka ve Svinarech. Zároveň doporučilo řešení mostu dle návrhu B1.
2013/07
Firma Valbek vypracovala DÚR (Dokumentace pro územní rozhodnutí) nového mostu a doporučila pokračovat v přípravě co nejrychlejším postupem vzhledem ke zhoršujícímu se stavu stávajícího mostu.
2014/10
Na mostě proběhla hlavní mostní prohlídka, zajištěná správcem mostu. Na základě této HMP byla snížena normální a výhradní zatížitelnost na 6t / 11t, výjimky zatížitelnosti pro autobusy se však snížení nedotklo …. .
2015/03
Ministerstvo kultury se zabývá podnětem na zařazení původního mostu na seznam chráněných kulturních památek, což by v případě kladného rozhodnutí znamenalo, že se původní most nemůže nahradit mostem novým.
Toto řízení na ministerstvu přispělo ke zdržení celé přípravy stavby mostu. Inženýring pro tuto stavbu si zajišťoval investor ve vlastní režii.
2016/9-12
Po náhodné návštěvě mostu upozorňujeme investora nového mostu na výrazné zhoršení stavu stávajícího. Správce mostu nám předkládá v řádném termínu provedenou hlavní mostní prohlídku, která však nic nemění na zatížitelnosti z poslední prohlídky včetně ponechané výjimky pro autobusy DPMHK.
Na naše doporučení investor nechal provést opětovný diagnostický průzkum pro možnost porovnání rozvoje koroze a úbytků materiálu konstrukce. Na základě výsledků jsme podrobným statickým výpočtem přepočetli zatížitelnost.
2017/01
Dne 16. ledna jsme seznámili investora s výsledky zjištěného stavu i výpočtů. Diagnostika potvrdila předpoklad rychlé a rozsáhlé degradace ocelové konstrukce, popsaný v naší hlavní prohlídce mostu již v roce 2011.
Předložili jsme investorovi dvě možnosti užívání mostu:
1. most zachovat pouze pro pěší provoz ve vymezeném průchozím prostoru 1,5m.
2. provést výměnu některých prvků a umožnit tak vjezd osobní dopravy při zatížitelnosti 1,5t / 1,7t za snížené rychlosti.
O dva dny později došlo k uzavření mostu pro veškerou automobilovou dopravu a byl umožněn pouze pěší provoz, a to ve vymezeném průchozím prostoru 1,5 m.
2017/05
Investor dává pokyn k aktualizaci DÚR z léta roku 2013.
2017/08-10
Pokyn na zhotovení projektových dokumentací ve stupních DSP (Dokumentace pro stavební povolení) a PDPS (Projektová dokumentace pro provádění stavby) v co možná nejkratším čase. Po odevzdání následuje vydání územního rozhodnutí pro stavbu mostu.
Investor vypsal výběrové řízení na výstavbu nového mostu. O zakázku se ucházeli tři uchazeči.
2018/01-03
V lednu jsme aktualizovali DSP podle podmínek územního rozhodnutí a požadavků stavebního úřadu. Mezitím investor podepsal smlouvu o dílo s vítězem výběrového řízení, kterým se stalo sdružení firem Chládek a Tintěra Pardubice a.s. + Firesta-Fišer, rekonstrukce a stavby a.s. s nabídkovou cenou cca 65 mil Kč bez DPH. Cena zahrnuje kromě vybudování nového mostu i demolici původního, vybudování provizorní lávky pro pěší a provizorní přeložky inženýrských sítí, stejně jako jejich definitivní vedení v novém mostu. Vítězná cena, která odpovídá 97% investorské ceny dle rozpočtu PDPS, je snad také dokladem o kvalitě zadávací dokumentace.
2018/04
Zahájení výstavby. Valbek jako generální projektant stavby vykonává autorský dozor.
2018/05
Vybudování dočasných opěr a pilíře pro provizorní lávku, příprava provizorních bárek pro demolici původní nosné konstrukce, která byla rozdělena na menší části.
2018/06
Proběhl příčný přesun původní ocelové lávky, která byla uložena na příčnících původní nosné konstrukci. Lávka slouží během výstavby jako provizorní lávka pro pěší a pro uložení provizorních přeložek inženýrských sítí.
Provedení demolice původní nosné konstrukce a části spodní stavby. Na základě požadavku Magistrátu města Hradec Králové bylo jedno pole původní nosné konstrukce rozděleno na dvě části, které byly přemístěny do přilehlého parku a podle návrhu radních města mají sloužit jako ukázka mostního stavitelství na přelomu 19. a 20. století.
Po demolici probíhala příprava skruže pro betonáž nosné konstrukce a zároveň bylo provedeno hlubinné založení na velkoprůměrových pilotách.
2018/07
Zhotovení železobetonových opěr a současně budování bednění pro betonáž nosné konstrukce.
2018/26. – 27. 07.
Transport ocelových zárodků oblouků z mostárny firmy Firesta-Fišer, rekonstrukce a stavby a.s. na stavbu a jejich osazení do bednění nosné konstrukce.
2018/09
Mostaři z liberecké střediska na kontrolním dnu 7.9.2018.
2018/11
V současné době probíhají práce na osazení betonářské výztuže a kanálků pro kabely podélného předpětí nosné konstrukce. V polovině září by měla být provedena betonáž nosné konstrukce, poté bude následovat montáž ocelových oblouků, instalace svislých závěsů a předepnutí kabelů podélného předpětí.
Do konce listopadu by měl zhotovitel podle harmonogramu stihnout kromě provedení vozovky a instalace příslušenství mostu i provedení statické zatěžovací zkoušky tak, aby mohl být most uveden do předčasného užívání v zimním období.
Přestože jsme neměli možnost se podílet na realizační dokumentaci stavby, byly pro nás projekční práce na přípravě této stavby velice cennou zkušeností a věříme, že po dokončení budeme moci být na toto mostní dílo hrdí.
Ing. Ondřej Šabata, Ing. Jiří Jachan
Valbek, spol. s r. o., Liberec