Současné plány rozvoje dálničního systému počítají s centrální úlohou Silničního okruhu kolem Prahy a paprskovitě rozvinutou sítí dálnic. Dálnice zajišťují propojení velkých městských aglomerací s centrem. Jsou však potlačeny, zejména v Čechách, mezioblastní vztahy mezi těmito centry navzájem. Vzájemné propojení měst se 100.000 a více obyvateli je za plánovaného stavu rozvoje výhodné pouze s využitím SOKP, což znamená sice rychlé spojení po čtyř- a vícepruhových silnicích, ale za cenu neúměrné délky cest.
Zdroj: ŘSD, pozn.: D35, D11, D1, D6 se buď realizují nebo jsou ve vysokém stupni přípravy
Nevýhody navrženého systému
Krajské rozvojové osy jsou nasměrovány jediným směrem, využívajíce existující nebo plánovanou infrastrukturu.
Mezikrajské vazby jsou potlačeny a potenciál rozvoje je limitován chybějící infrastrukturou.
SOKP bude po dokončení tvořit kritický uzel, za který v případě mimořádné události nebude k dispozici adekvátní náhrada
Prodlužováním cest je navyšován dopravní výkon vyjádřený ve vozokm, se všemi negativními důsledky silniční dopravy, včetně vlivu na klimatické změny.
Mobilita obyvatel krajských a dalších velkých měst je směřována do jediného koridoru, což má vliv na dostupnost pracovních sil a jejich flexibilitu v případě změny ekonomických podmínek
Vize a dlouhodobá systémová práce
Je třeba rozvoj regionálních sídel, která většinou reprezentují krajská města. V dalším textu jsou proto krajskými městy míněny i ucelené aglomerace, např. ostravská nebo podkrušnohorská. Ekonomický rozvoj státu je závislý na koloběhu osob, surovin i výrobků a je třeba připravit podmínky pro zefektivnění tohoto koloběhu. K tomu je nezbytná kvalitní a bezpečná infrastruktura, schopná flexibilně reagovat na změnu potřeb, odolná proti mimořádným událostem. K tomu by sloužila komunikace dálničního typu, čtyř- a vícepruhová, všechny křižovatky mimoúrovňové a dovolená rychlost 130 km/hod.
Zdroj: Valbek
Co propojení přinese?
Možnost intenzivnějšího rozvoje krajů podél nových rozvojových os
Zvýší mobilitu obyvatel
Odlehčí potenciálně přetíženým dopravním uzlům
Nabídne alternativu v případě mimořádných událostí nebo dlouhodobých oprav
Přispěje k omezení vlivu dopravy na klimatické změny, zkrácením cest a tím snížení množství spotřebovaných paliv a energií
Jaké jsou kroky k realizaci záměru?
Aktualizovat strategické materiály – Politika územního rozvoje, Dopravní sektorová strategie
Definovat základní časový rámec přípravy záměru (orientačně 20 let)
Prověřit využitelnost plánovaných staveb pro koridory a případně navrhnout jejich úpravu nebo doplnění. Optimalizovat vedení koridorů s cílem zlevnit a zefektivnit realizaci, např. pomocí souběhu části koridorů v jedné trase. Zvážit vytvoření společných koridorů pro železniční i dálniční stavbu
Prověřit využitelnost a přesah záměrů za hranice státu, prověřit možnosti přesměrování mezinárodních tahů „E“ do nových koridorů, prověřit možnosti doplnění systému silnic „E“. Prověřit dopad vybudování nových koridorů na síť TEN-T
Bezodkladně zahájit projektovou přípravu, současně s ní průběžně upravovat územně plánovací podklady (Zásady územního rozvoje) a v záměrech projektů jednotlivých tahů definovat finanční a časovou potřebu realizace, připravit zdroje financování, včetně sdruženého a soukromého
Podpůrné kroky
Upravit právní prostředí, např. speciální stavební zákon pro liniové stavby, speciální stavební úřady na úrovni krajů
Aktivní komunikace s krajskými samosprávami, získání jejich podpory pro záměr
Marketing záměru na celostátní úrovni
Vytvoření meziresortní komise s cílem zefektivnit přípravu a maximálně urychlit proces vydání potřebných povolení ke stavbě.
Pravidelná kontrola plnění dílčích cílů projektu s vydáváním veřejných průběžných zpráv
Autoři článku: Ing. Roman Lenner a Ing. Karel Dusbaba
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.