Za měsíc to bude rok, co Ing. Ján Polerecký usedl do křesla obchodního ředitele Valbeku SK. Pořádně turbulentní rok: zažil sloučení firmy, stěhování do společných kanceláří i spuštění nového webu. Co považuje na své práci za nejnáročnější a jaké úkoly ho čekají? O tom jsme si společně povídali.
Slovenský Valbek za sebou má řadu změn. Na Slovensku Valbek pod svým jménem působil už od roku 2006, záhy poté vstoupil Valbek do Prodexu a před dvěma lety se Prodex a Valbek na Slovensku sloučili do jedné firmy pod názvem Valbek&Prodex, spol. s r. o. Prodex se zaměřoval na železnice, zatímco Valbek na silnice. Každá z firem měla svoji kancelář a sídlili na dvou adresách. Od 1. června 2022 se firma přejmenovala na Valbek SK, spol. s r.o. a v Bratislavě jsme se přestěhovali do jednotných prostor. Díky tomu máme k sobě blíž a můžeme efektivněji pracovat.
Stěhování a přejmenování společnosti provázely i další změny: spolumajitel a jednatel pan Turinič odešel ze svého výkonného postu a byl jmenovaný nový generální ředitel pan Ján Špánik.
Osobně jsem ve firmě teprve krátce, od listopadu loňského roku – teď tedy budu mít výročí. Přechod do Valbeku SK pro mne byla velká změna. Předtím jsem pracoval 19 let ve firmě, která vyráběla betonové a ocelové stožáry na rozvod elektřiny, veřejné osvětlení, telekomunikace a stožáry vyráběla i pro další využití. Byla to výborná firma, ze které se mi poměrně těžko odcházelo, protože mi dala velkou školu. Cítil jsem ovšem osobní nespokojenost s určitými věcmi. Samotnou firmu a kolegy jsem měl strašně rád. Dostal jsem ovšem nabídku od kolegy z Valbeku, který po 11 letech odcházel na jinou pozici. Dlouho jsem se rozhodoval a nakonec jsem to uvážil a řekl si, že to zkusím. Zatím nelituji 🙂
Můj předchůdce na pozici obchodního ředitele se věnoval především železnicím. Před sloučením byly ve Valbeku i Prodexu kolegyně, které se staraly o nabídky a kontakt se zákazníky. Po sloučení a přestěhování jsme na tuto práci s kolegyní dva. Nicméně z mého pohledu ve firmě, která poskytuje služby, je každý zaměstnanec obchodník a reprezentuje firmu – i na jeho výkonu a reprezentaci záleží výsledek.
Funkce obchodního ředitele má pod sebou na Slovensku i marketing, což je nezanedbatelná sféra činností, kterou jsem dělal i v předchozí práci. Na začátku jsme řešili především nový web a postupně i jiné oblasti – online inzerci a informace, inzerci v odborných časopisech, účast na konferencích a jejich organizaci. Velkou podporu vnímám i v Liberci, kde je celé oddělení marketingu, které je mi velmi nápomocné.
Český trh má více poboček, my máme tři. Žilinská je menší, čítá asi 12 zaměstnanců. Železnice Slovenské republiky mají centralizované zadávání toho, co se bude budovat, a dělají svá rozhodnutí především z Bratislavy. Hlavní silniční zakázky jsou též v Bratislavě, ale jednotlivé správy silnic jsou podle vyšších územních celků rozdělené podle okresů. Tam už jsou s nimi v kontaktu lidé přímo z poboček a dovedou s nimi jednotlivé záležitosti dobře komunikovat. Jednatelé společnosti jsou také velmi důležití „obchodníci“, podepisují smlouvy, znají se dlouhé roky s klíčovými lidmi, mají velkou znalost zákazníků, firem i ostatních vztahů.
Zásadní rozdíl tedy nevidím, máme dokonce společný informační systém na evidenci objednávek a vše je skvěle pod jednotnou kontrolou.
To je zajímavá otázka. Dlouho jsem nad tím přemýšlel, ale je to tak padesát na padesát. Stožár byl konkrétní produkt z katalogu, který si kupovali firmy a věděli, co přesně kupují a chtějí. Jako projektanti a poskytovatelé služeb jsme ve velkém kontaktu se zákazníky a musíme rozumět tomu, co zákazník potřebuje, co by ještě mohl chtít a co mu ještě můžeme nabídnout. Na druhé straně je třeba jim jasně také říct, jaké služby už musejí hledat jinde. Je důležité, aby naši kolegové a pracovníci věděli, co všechno nabízíme, když mají jednání týkající se odborných záležitostí, při nichž se může vyskytnout něco, čím disponujeme.
Z dodavatelského řetězce jsem se tedy spíš z jeho konce přesunul na úplný začátek, kde se všechno rodí, kreslí a připravuje. Mnohokrát je to pro mě velmi zajímavý pohled.
Splnit plán a pokrýt ho zakázkami i v tomto těžkém období. Naštěstí momentálně máme dost práce na tento i částečně budoucí rok, což je samozřejmě dobře. Můžeme si teď z nových soutěží vybírat ty lukrativnější. Součástí mojí práce je i kontakt se zahraničními zákazníky. Můj předchůdce už měl nějaké zahraniční kontakty rozběhnuté, měl bych je tedy přebírat a rozšířit. To považuji za velkou výzvu, protože zahraničí nemusí být pro Valbek vždycky jenom Švédsko a Ukrajina, kde již máme své zastoupení.
Reference a již realizované zakázky – člověk potřebuje vědět, co se tam dělalo, s čím to souvisí, znát odborníky ve firmě – co firma dokáže udělat, co naopak nedělá, co dovede interně vytvořit. Gró našich zakázek tvoří veřejné soutěže, kde musíme deklarovat autorizace a reference. Není to jednoduché, ale kolegové jsou mi opravdu nápomocní a dokáží mi poradit, kde hledat. Spolupracuje se mi s nimi výborně.
Ing. Ján Polerecký už téměř rok pracuje jako obchodní ředitel Valbeku SK. Ve volném čase se věnuje rekreačnímu sportu a rodině.